Adrian Sutil je německý pilot Formule 1. V současnosti závodí za tým Force India. Osobní život Adrian Sutil se sice narodil v Německu, ale jeho otec Jorge pochází z Uruguaje a od malička s ním mluví pouze španělsky a Adrian mu odpovídá...

Životopis

Adrian Sutil je německý pilot Formule 1. V současnosti závodí za tým Force India.

Osobní život
Adrian Sutil se sice narodil v Německu, ale jeho otec Jorge pochází z Uruguaje a od malička s ním mluví pouze španělsky a Adrian mu odpovídá německy. Jorge a Monika Sutil se rozvedli když mu bylo 13 let. Od té doby žil pouze s otcem. Adrian má ještě dva bratry, Daniela a Raphaela.

Že má Adrian mezinárodní krev dokazuje i fakt, že jeho dědeček byl Brazilec a babička byla z Argentiny. Jeho praděda byl Ital a prababička zase pocházela z Belgie. Adrian tedy plyně hovoří německy, španělsky, anglicky a italsky.

Nyní žije Adrian ve švýcarském Niederbipp. Je svobodný a mezi jeho zájmy patří biliár, lyžování, klavír a squash.

Kariéra před Formulí 1
Talentovaný pianista začal závodit v motokárách jako 14-ročný. V roce 2002 potom následoval přechod do švýcarské série Formula Ford 1800. Tam vyhrál Sutil všech deset závodů sezóny a také získal i všech deset pole position. Mimo to si připsal na své konto i pět vítězství v rakouském seriálu Formula Masters.

Po postupu do Formule BMW ADAC v roce 2003 přišly první prohry a Adrian se musel spokojit s celkově šestým místem, přičemž nevyhrál ani jednou. O sezónu později postoupil do evropské série Formula 3.

Kariéra ve Formuli 3
V roce 2004 spojil své síly s týmem Colina Kollese. To byl velmi důležitý krok, protože známost s Kollesem se mu později velmi hodila. Poslední závody sezóny odjezdil v barvách týmu ASM.

V týmu ASM zůstal i v roce 2005 přičemž jeho kolegou se stal Brit Lewis Hamilton. Ten Sutila zastínil. Hamilton vyhrál 15 závodů a Sutil pouhé dva. V celkovém pořadí skončil Sutil druhý za svým kolegou. Stejné umístění dosáhl Sutil i na prestižním závodě Marlboro Masters F3 v Zandvoortu.

Poslední dva závody sezóny F3 Sutil vynechal, jelikož se mu naskytla šance závodit za tým A1 Německo v nové sérii A1 Grand Prix. Sutil absolvoval závod v Portugalsku, Austrálii a v Dubaji a jeho nejlepším výsledkem bylo 12. místo.

Ročník 2006 strávil Sutil v Japonsku, kde nastupoval v místním šampionátu F3. Tam se mu dařilo výborně a za volantem Toyoty týmu TOM si vybojoval mistrovský titul. Mimo to nastoupil i v závodě série Super GT a sezónu zakončil ziskem třetího místa prestižním finále F3 v čínském Macau. Sutil se stal v Macau nejlepším Němcem, nejlepším nováčkem a zároveň nejlepším pilotem s motorem Toyota. Do závodu přitom startoval až ze šesté pozice. Po několika zajímavých soubojích se sklonil pouze před Mikem Conwayem a Richardem Antinuccim.

KARIÉRA VE FORMULI 1
2006: MF1 Racing
Sutil vstoupil do světa F1 už v roce 2006. V lednu se stal jedním ze tří testovacích pilotů nového týmu MF1 Racing, kde se o tuto pozici dělil s Markusem Winkelhockem a Giorgiem Mondinim. Místo v této stáji získal hlavně díky obnovené známosti s Colinem Kollesem, který byl šéfem ruského týmu. V roce 2006 absolvoval Adrian tři soutěžní víkendy F1. V pátkových trénincích se představil během VC Evropy, VC Francouzska a VC Japonska. Po transformaci týmu MF1 na Spyker F1 se jeho pozice ještě více posilnila a těsně před Vánocemi ho holandská stáj jmenovala za oficiálního pilota a partnera Christijana Alberse pro rok 2007.

2007: Spyker F1
Od začátku sezóny 2007 Sutil pravidelně porážel svého týmového kolegu Christijana Alberse jak při kvalifikacích, tak při závodech. Albers byl pro GP Evropy nahrazen Sutilovým krajanem a testovacím jezdcem týmu Markusem Winkelhockem. Ve zbytku sezóny zastal post druhého jezdce Japonec Sakon Jamamoto, Markus Winkelhock pokračoval u týmu jako třetí jezdec. Při Maďarské GP se stal Sutil prvním jezdcem Spykeru, který dojel do cíle před vozem jiného týmu, když předjel během závodu Rubense Barrichella s Hondou.

Pro Tureckou GP bylo v plánu použít b-specifikaci vozu, která ale neprošla crashtesty zadní části a tým musel použít stejný vůz jako v předchozích GP. Po problémech s tlakem paliva zůstal Sutil stát několik minut v boxech a i když se vrátil do závodu, dojel jej nakonec s pěti koly ztráty. Při následujícím závodě v Monze dojel, hlavně díky povaze okruhu a navzdory použití b-specifikace vozu Spyker F8 - VII, na konečném 19. místě, ale znovu před týmovým kolegou.

Při GP Belgie se ukázala síla b-specifikace a Sutil i Jamamoto dokázali při kvalifikaci konkurovat ostatním vozům. Sutil nakonec zajel čas jen o půl vteřiny pomalejší než dosáhl Vitantonio Liuzzi na 16. místě. Během závodu předjel Sutil Toyotu Jarna Trulliho, Hondy Rubense Barrichella a Jensona Buttona, Red Bull Davida Coultharda, Vitantonia Liuzziho s Toro Rosso a Williams Alexandra Wurze. Během závodu se dostal až na 12. místo a závod nakonec dojel na 14. místě. O dva týdny později, při deštivé GP Japonska na okruhu Fuji International Speedway, Sutilovi jen těsně unikl první bod, který by byl zároveň i prvním bodem pro tým Spyker F1. Krátce před koncem závodu se, díky selhání vozu BMW Nicka Heidfelda, držel na osmém místě, ale před cílem jej předjel Vitantonio Liuzzi s vozem Toro Rosso. Adrian tedy dokončil na 9. místě, což bylo jeho nejlepším umístěním v F1. Po závodě vyšlo najevo, že Liuzzi předjel Sutila pod žlutými vlajkami, dostal penalizaci 25 vteřin a díky tomu se Sutil posunul na 8. místo. Toro Rosso sice podalo odvolání, ale to bylo zamítnuto a trest zůstal v platnosti.

Poslední dva závody roku Sutil nedokončil. Po sezóně byl pochválen za své dosavadní výkony ve Formuli 1. Navzdory tomu, že většinu roku řídil nekonkurenceschopný vůz, dokázal německý nováček ohromit hlavně dominancí nad svými týmovými kolegy, které pravidelně porážel v kvalifikacích i v závodech, ale také souboji s ostatními jezdci vybavenými lepší technikou. Na sezónu 2008 má Sutil platný kontrakt s týmem Force India (dříve Spyker F1).