El Greco

architekt, malíř, sochař

Upravit profil
Doménikos Theotokópulos známý jako El Greco (Řek) byl malíř, sochař a architekt řeckého původu známý jako hlavní představitel španělského manýrismu a pozdní renesance. Ve svém díle byl ryzí idealista usilující nahradit renesanční ideály přirozené...

Životopis

Doménikos Theotokópulos známý jako El Greco (Řek) byl malíř, sochař a architekt řeckého původu známý jako hlavní představitel španělského manýrismu a pozdní renesance. Ve svém díle byl ryzí idealista usilující nahradit renesanční ideály přirozené pravdy a krásy. Jako významný inovátor byl objeven uměleckou veřejností až v 19. století a jeho dílo bylo jednou z hlavních inspirací umění 20. století.

Narodil se okolo roku 1541 ve Fondele nebo Kandii (dnes Iraklion) na Krétě. Před svým odchodem z Kréty byl Theotokópulos malíř ikon, což se naučil od mnichů na svém rodném ostrově. V byzantské škole patřil mezi mistry svého oboru, ačkoli již v této době se pomalu začínala projevovat jeho pozdější spojení východních a západních malířských technik. Od roku 1565 El Greco pracoval v Benátkách u Tiziana, dále ho umělecky ovlivnili zejména Tintoretto a Bassano. V roce 1570 odešel do Říma a po sedmi letech do Toleda, kde si zřídil velkou dílnu a dostával mnoho zakázek od španělské šlechty.

Při svém pobytu v Římě pracoval Greco hlavně jako portrétista. Protože nechtěl převzít styl vládnoucí směr té doby a malovat pod vlivem Michelangela, odešel do Toleda, kde roku 1577 dostal objednávku na hlavní oltář kostela S. Domingo el Antiguo. Téhož roku dokončil první oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie. Druhý El Grecův obraz, Svlékání Krista, vyvolal polemiku s členy kapituly, kteří mu vytýkali přílišnou osobitou interpretaci náboženského tématu. Již prvními obrazy se ale stal El Greco ve Španělsku proslulým malířem.

Roku 1580 dostal Greco objednávku na obraz Umučení Sv. Mauricia a thébské legie, jeho dokončení však vyvolalo skandál, neboť jeho interpretace náboženských témat, volba šedých barev a znázornění postav neodpovídalo vkusu tehdejší doby. Greco přestal dostávat zakázky od královského dvora.

Roku 1586 byl u něho objednán obraz Pohřeb hraběte Orgaze pro toledský kostel sv. Tomáše znázorňující legendu ze 14. století, podle níž hraběte Orgaze nesli ke hrobu jeho patroni, Sv. Augustin a Štěpán, doprovázeni toledskými šlechtici. Zároveň maloval obrazy pro velký oltář kláštera Dona María de Aragon v Madridu (1584-1614), k němuž patřily Křest Kristův, Ukřižování Krista, Seslání Ducha svatého, Zvěstování Panně Marii (ve Villanueva y Geltrú).

Mezi lety 1600-1604 vytvořil výzdobu špitálního kostela v Illescasu, což bylo příčinou dlouhých sporů s církevními autoritami, vytýkajícími El Grecovi neslušné zobrazování náboženských témat, anachronismus a jiné závadné prvky.

El Greco zemřel v Toledu roku 1614 při práci pro špitální kostel de Afuera, pro nějž vytvořil apokalyptické Vidění sv. Jana Evangelisty

Dílo: Malby (chronologicky)
1570-1572, Portrét Giulia Clovia, Galleria Nazionale di Capodimonte, Neapol
1575, Portrét Vincenza Anastagiho, The Frick Collection, New York
1575-1576, Portrét architekta, Statens Museum for Kunst, Kodaň
1580-1586, Portrét šlechtice, Musée Bonnat, Bayonne
1592, Korunovace Panny, Prado, Madrid
1597-1599, Madona s dítětem, svatou Anežkou a svatou Martinou, 194x103 cm, National Gallery of Art, Washington
asi 1600, Portrét kardinála Fernanda Nina de Guevary, The Metropolitan Museum of Art, New York
1600-1602, Portrét Antonia de Covarrubiase, Louvre, Paříž
1605-1610, Jeronimo de Cevallos, Prado, Madrid
asi 1610, Láokoón, 137x173 cm, National Gallery of Art, Washington
1610-1614, Giacomo Bosio, Kimbell Art Museum, Fort Worth