Ernst Lubitsch

herec

Narození:
28. ledna 1892
Úmrtí:
30. listopadu 1947
Ernst Lubitsch byl německý židovský filmový režisér. Díky jeho zdvořilým způsobům si získal pověst hollywoodsky nejvíce vkusného a sofistikovaného režiséra. Jeho sláva rostla rychle a filmy pod jeho režií se označovaly jako "Lubitschův...

Životopis

Ernst Lubitsch byl německý židovský filmový režisér. Díky jeho zdvořilým způsobům si získal pověst hollywoodsky nejvíce vkusného a sofistikovaného režiséra. Jeho sláva rostla rychle a filmy pod jeho režií se označovaly jako "Lubitschův dotyk".

V roce 1947 obdržel Oscara, Academy Honorary Award, za jeho významné příspěvky ve filmovém umění a třikrát byl nominován jako Nejlepší režisér.

Ernst Lubitsch se narodil v Berlíně jako syn krejčovského mistra. V té době bydleli jeho rodiče v Lotrinské ulici 82, dnešní Torstrasse. Rodinný přítel, herec, mu zprostředkoval kontakt k Deutsches Theater Maxe Reinhardta. Zde Lubitsch pracoval zprvu jako statista a herec v druhém obsazení. V letech 1914 a 1915 začal inscenovat filmy, ve kterých také sám vystupoval. První úspěch jako herec a režisér slavil v roce 1916 svým filmem Schuhpalast Pinkus. Koncem roku 1922 odjel do Hollywoodu, kde se rychle uchytil díky svým společenským komediím. Útěk z ráje, Láska mezi umělci, Osmá žena modrovousa jsou milníky v žánru komedie. Roku 1943 režíroval Lubitsch svůj první barevný film Heaven can wait. Příběh starého světáka, který se po smrti dobrovolně hlásí v pekle, se odehrává v New Yorku na přelomu století. Lubitschův New York s francouzskou vychovatelkou k dětem, služebnictvem a dobrotivými patriarchy připomíná spíše Berlín koncem 19. století a vyznívá jako pocta zemi a společnosti, které již byly v roce 1943 dávnou minulostí. Lubitsch natočil ještě jeden film, poté se ze zdravotních důvodů stáhl do ústraní a omezil činnost pouze na filmovou produkci. Ernst Lubitsch umřel 30. listopadu 1947 v Hollywoodu.

Zajímavosti
1) Ženy
Pola Negri, Henny Portenová, Jeaentte McDonaldová, Miriam Hopkinsová, Claudette Colbertová, Greta Garbo - ženy byly u Lubitsche nejen krásné a žádoucím, byly i vlastním centrem jeho filmů. Uváděly věci do pohybu, byly aktivním prvkem; muži za nimi mohli jen dýchavičně pobíhat. Režisérka Helma Sanders-Brahms: "Jeho ženy jsou statečné - ba až šíleně odvážné -, jsou rozumné a šikovné, ale zároveň jsou vždy také onou opěvovanou milenkou ze Šaloumonovy Písně písní: Vrať se zpět, ó Sulamit... Mají lstivost Rebeky, která oklame slepého manžela čočkou, odvahu Judity, která tyranovi usekne hlavu v manželské loži, ale především jsou onou hromadou pšenice ozdobenou růžemi, mýtem pro muže, který se před nimi propadá do role obdivujícího pitomce. A to je potom komedie."

2) Emigranti
Ernst Lubitsch patřil mezi politicky angažované hollywoodské režiséry, kteří se neobávali zaujmout na veřejnosti stanovisko k situaci v Evropě a zejména v nacistickém Německu. V roce 1939 patřil k zakládajícím členům European Film Fund. Iniciativa organizovaná agentem Paulem Kohnerem pomáhala uprchlíkům před nacismem při příjezdu do USA a zajišťovala emigrantům podporu pro první měsíce. Lubitsch poskytoval peníze a své jméno, ale další podporu odmítal. Emigranta, jako byl Billy Wilder, zaměstnal jen proto, že byl přesvědčen o schopnostech mladého autora. Když se po filmech Bluebeard's eighth Wife a Ninočka nedostavil komerční úspěch, Lubitsch spolupráci ukončil. Německá kolonie v Hollywoodu byla třídní společností. Lubitsch patřil mezi její hvězdy. Emigrant Alexandr Granach, představitel Kopalského v Ninočce, 1940: "Společensky únosný je člověk v Hollywoodu, teprve když vydělává několik tisíc týdně. Pozvání k Lubitschovi nedostaneš, pokud vyděláváš pod 5 000 dolarů týdně."