Guillaume Tourniaire se narodil v Provenci (Francie). Studoval hru na klavír a dirigování na konzervatoři v Ženevě. V roce 1993 se stal hudebním a uměleckým ředitelem pěveckého sboru Le Motet de Genève. V roce 1996 byl jmenován šéfsbormistrem v...

Životopis

Guillaume Tourniaire se narodil v Provenci (Francie). Studoval hru na klavír a dirigování na konzervatoři v Ženevě. V roce 1993 se stal hudebním a uměleckým ředitelem pěveckého sboru Le Motet de Genève. V roce 1996 byl jmenován šéfsbormistrem v Grand Théâtre de Genève, v letech 2001 a 2002 byl šéfem sboru v Teatro La Fenice v Benátkách.

Od roku 2002 se věnuje výhradně dirigování. Debutoval v roce 1998 v Grand Théâtre de Genève v opeře Sergeje Prokofjeva Zásnuby v klášteře a poté v Opéra National de Paris v baletu Igora Stravinského Svěcení jara (choreografie Pina Bausch). Intenzívní spolupráci zahájil s Orchestre de la Suisse Romande, s nímž mj. provedl ve světové premiéře kompletní originální verzi Prokofjevovy hudby k Eisensteinovu filmu Ivan Hrozný (kterou sám zrekonstruoval), dále Mozartovu scénickou hudbu ke hře Thamos, König in Ägypten od Tobiase Philippa Geblera, Mahlerovu kantátu Žalobná píseň (Das klagende Lied), Prokofjevovu kantátu Alexandr Něvskij, oratororium Gilgameš od Bohuslava Martinů, Dvořákovo Requiem, Janáčkovy skladby Amarus a Věčné evangelium, scénickou hudbu z Rosamundy od Franze Schuberta. V Grand Théâtre de Genève řídil Orchestre de la Suisse Romande v provedeních Rossiniho Lazebníka sevillského a Madame de... od Jeana Michela Damase. Jako host dosud spolupracoval s celou řadou orchestrů jak v koncertním, tak operním repertoáru: jsou to mj. Filharmonický orchestr v Helsinkách, Orchestra Regionale Toscana, Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia v Římě, Teatro Rendano v Cosenzi (Poulenkovy Prsy Tirésiovy, Turandot, Tosca), Teatro Sao Carlos v Lisabonu, Orchestra del Teatro La Fenice v Benátkách, Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu (Don Pasquale), Stadttheater v Osnabrücku (Salome, Idomeneo ad.), Deutsche Kammerphilharmonie v Brémách, l’Orchestre National de France, Teatro Politeama Greco v italské Lecce (Bizetovi Lovci perel), Teatro Politeama di Catanzaro a Teatro Cilea di Reggio di Calabria (Madama Butterfly), l’Orchestre National de Lyon.

V roce 2005 dirigoval Bizetovu operu Lovci perel na japonském turné benátského divadla Teatro La Fenice. V roce 2006 provedl ve světové premiéře operu švýcarského skladatele Xaviera Dayera (nar. 1972) Les Aveugles (Slepci) podle stejnojmenné hry Maurice Maeterlincka v Opéra National de Paris a poté v londýnském divadle Almeida. V roce 2006 byl opětovně pozván na festival do Maceraty, kde dirigoval Kouzelnou flétnu. V roce 2007 poprvé provedl jevištně Saula od Flavia Testiho. V Soulu dirigoval Händelova Rinalda. V Teatro Lirico di Cagliari provedl Le bel Indifférent (Lhostejný milenec) od Marka Tutina a Orfea v podsvětí. Se souborem Orchestre de la Suisse Romande nahrál pro hudební vydavatelství AEON/Harmonia mundi kompletní znění scénické hudby ke Griegovu Peer Gyntovi. Tato nahrávka získala četná ocenění, na příklad „Diapason d’Or za rok 2005“ ad. Pro hudební vydavatelství Cascavelles a opět se souborem Orchestre de la Suisse Romande nahrál ve světové premiéře skladby Arthura Honeggera Les Cantique des Cantiques, Jour de Fetes en Suisse a Radio Panoramique. V říjnu 2007 nahrál pro australské hudební vydavatelství Melba Recordings v Melbournu světovou premiéru Hélène a Nuit Persane od Saint-Saënse. K jeho plánům na rok 2008 patří mj. Werther v Janově, repríza opery Les Aveugles v Opéra National de Paris, opera Marka Tutina The Servant na festivalu v Maceratě a Bludný Holanďan ve Státní opeře Praha.

Se Státní operou Praha (orchestrem a sborem) spolupracoval Guillaume Tourniaire poprvé v roce 2005 na Operním festivalu v italské Maceratě, a to na inscenaci opery Francise Poulenka Prsy Tirésiovy a světové premiéře díla Le Bel Indifférent od Marka Tutina. Prsy Tirésiovy nastudoval v české premiéře se souborem SOP i v Praze spolu s Poulenkovou jednoaktovkou Lidský hlas (výprava a režie Pier Luigi Pizzi, 22. 2. 2007). V Praze debutoval v roce 2006, kdy ve Státní opeře Praha provedl Candida Leonarda Bernsteina (premiéra 25. 5. 2006). Od sezony 2007/08 je šéfdirigentem Státní opery Praha. V roce 2007 inicioval a realizoval se souborem Státní opery Praha koncertní provedení kompletní scénické hudby k dramatu Henrika Ibsena Peer Gynt (13. 9.), které bylo odbornou veřejností hodnoceno jako mimořádná kulturní událost. V letošním roce nastudoval k oslavám 120. výročí budovy Státní opery Praha novodobou premiéru děl Camilla Saint-Saënse Nuit Persane a Hélène, která zazněla rovněž v koncertním provedení (13. 2. 2008).