Poté, co se rodina přestěhovala do Stockholmu, studovala na Påhlmanově obchodním institutu. Navštěvovala rovněž baletní kurzy u Lally Casselové, ale postupně ji stále víc přitahovalo divadlo. První herecké zkušenosti sbírala na jevišti...

Životopis

Poté, co se rodina přestěhovala do Stockholmu, studovala na Påhlmanově obchodním institutu. Navštěvovala rovněž baletní kurzy u Lally Casselové, ale postupně ji stále víc přitahovalo divadlo.

První herecké zkušenosti sbírala na jevišti Městského divadla v Norrköpingu a v letech 1950-52 absolvovala odbornou hereckou průpravu v divadelní škole při Královském dramatickém divadle ve Stockholmu.

Od konce 40. let se začala uplatňovat také před film. kamerou, ale zásadní obrat v její kariéře učinil Ingmar Bergman, pod jehož režijním vedením hrála nejprve v letech 1956-60 v Městském divadle v Malmö; postupně se stala vedle Bibi Anderssonové, Harriet Anderssonové a Liv Ullmannové jednou z protagonistek jeho proslulých filmových děl, díky nimž získala mezinárodní renomé.

Z plejády postav, které vytvořila v Bergmanových psychologických a symbolických dramatech, vynikají zejména profesorova snacha Marianna v Lesních jahodách, potratem sklíčená Cecilie Elliusová v Než se rozední (cena ex aequo na MFF v Cannes 1958), manažer Voglerova hypnotizérského divadla Aman a kejklířova manželka Manda v Tváři, stárnoucí učitelka Marianne v Hostech večeře Páně, smrtelně nemocná lesbická překladatelka Ester v Mlčení, malířova milenka Veronika Voglerová v Hodině vlků, jedna ze tří sester Karin v Šepotech a výkřicích (Donatellův David 1974) a alkoholem zničená herečka Rakel Egermanová v TV snímku Po zkoušce.

Během 60. a 70. let prokázala, že její herecké umění není závislé pouze na stylu a poetice Bergmanových film. úvah, ovšem stejně tak dobře může spolupracovat i s jinými zkušenými a citlivými režiséry.

V politickém dramatu o protifrankistickém odboji Válka skončila (r. Costa-Gavras) ztělesnila pařížskou grafičku Mariannu, dlouholetou družku španělského revolucionáře (Yves Montand).

Působivý portrét inteligentní, chladně vypočítavé, intrikánské a neřestem podlehající ženy vykreslila v postavě německé baronky Sofie von Essenbeck, která se dopustí krvesmilstva se stejně zkaženým synem (Helmut Berger), v dramatické společenské fresce o zániku velkoburžoazní rodiny Soumrak bohů (r. L. Visconti).

Naposledy se připomněla úlohou romantické šedesátnice Adeliny, o jejímž milostném vzplanutí k ženatému hudebníkovi (Dado Ruspoli) vypráví melodrama z domova důchodců Dům úsměvů (r. M. Ferreri).

Jako režisérka debutovala krátkým filmem Hängivelsen (1965, Oddanost; spol. r. Allan Edwall) a za kameru se postavila ještě dvakrát (Jedna a jedna, Rozpůlené nebe).

V roce 1993 vydala autobiografickou knihu Somebody I Knew (Někdo, koho jsem znala). Byla hostem MFF v Karlových Varech 1982.

Jejím druhým manželem je od roku 1956 režisér a zakladatel Švédského film. ústavu Harry Schein.