zavřít
Upravit životopis

Životopis

Paul Jackson Pollock (28. ledna 1912 Cody, Wyoming – 11. srpna 1956 Springs-East Hampton, New York) byl jedním z největších amerických malířů, a rozhodně nejznámějším anglosaským malířem 20. století. Jackson se narodil do neklidných rodinných poměrů a často byl nucen měnit bydliště, přičemž jeho otec byl ustavičně nepřítomen a matka trpěla silně autoritativními komplexy.

Jeho dílo spojované s „newyorskou“ uměleckou školou, se vyznačovalo abstraktním expresionismem, který se ve Spojených státech objevil po druhé světové válce. Jako většina amerických abstraktních expresionistů, tíhnul spíše k Jungově než k Freudově interpretaci psychoanalytiky. To se stalo klíčovým ve výrazu jeho díla.

Svou činností započal novou uměleckou generaci, která ztělesňovala ducha doby, jeho život je tedy pro pochopení díla klíčovým. Jeho práce byl jakýmsi druhem duševního boje a vyžadovala tedy nadlidskou duševní sílu. Konfrontovat se s prázdným prostorem plátna a pokoušet se na něj promítnou pořádek a smysl je podle něj reprezentativní mezistupeň základní existenciální krize moderního člověka.

V roce 1923 jedenáctiletý Jackson poprvé navštívil indiánskou rezervaci; objevil zde nevšední motivy abstrakce zvané „Primitivní umění“ amerických indiánů. Během léta 1927 vyšly najevo jeho sklony k alkoholismu, umění se pro něj stalo způsobem vybití emocí, malovat mu umožňovalo vyjádřit svůj vnitřní vesmír, osvobodit se od svých úzkostí a hněvu.

V prosinci 1937 absolvoval detoxikační kůru. V té době se nadchl pro primitivní umění. V říjnu 1941 poprvé vystavoval a to v galerii McMillen, shodou okolností ve stejnou dobu jako Lee Krasnerová, která se později stala jeho ženou. Seznámil se také s Peggy Guggenheimovou, která se pohybovala v surrealistických kruzích a vlastnila galerii na Manhattanu. Krasnerová nicméně surrealismus opustila a jelikož se přednedávnem s Pollockem přestěhovala na venkov, překotně se začala vázat na přírodní tvorbu.

Posléze si Pollock osvojil tzv. drip painting mezi roky 1947 až 1951 (žádné zaměření na kompozici, simultáně se míchající rozdílné barvy a jejich plastické střídání, silná energie a barevná bujnost, jedinečný způsob tahů). Rosenberg vytvořil koncept „action painting“, který se poprvé objevil v jeho článku z roku 1952 nazvaného „The American Action Painters“. V tomto článku Rosenberg definuje malbu jako akci. S tímto pojetím umění se Pollock výrazně ztotožnil.

Pollock se vrátil k alkoholismu a zabil se při autonehodě se svou milenkou a její přítelkyní.