Je dcerou herce Henryho Fondy (1905-1982). Její mladší bratr Peter Fonda se prosadil jako film. herec a režisér. Dětství strávila na otcově kalifornské farmě a od svých dvanácti let, kdy jí tragicky zemřela matka, vyrůstala u babičky v...

Životopis

Je dcerou herce Henryho Fondy (1905-1982). Její mladší bratr Peter Fonda se prosadil jako film. herec a režisér. Dětství strávila na otcově kalifornské farmě a od svých dvanácti let, kdy jí tragicky zemřela matka, vyrůstala u babičky v Connecticutu, kde navštěvovala Greenwich Academy.

Přestože zpočátku nejevila příliš velký zájem o herectví, jako sedmnáctiletá účinkovala po boku otce ve hře Clifforda Odetse Venkovské děvče, inscenované amatérským divadlem v Omaze. Na newyorské Vassar College studovala hru na klavír a pak malířství v Paříži. Profesionální uměleckou kariéru zahájila jako modelka v New Yorku, kde také 1958 absolvovala hereckou průpravu u Lee Strasberga v Actors Studiu.

V roce 1960 debutovala na Broadwayi v show Byla to malá holka a zároveň se poprvé představila před film. kamerou jako zamilovaná studentka June Ryderová, hrdinka komedie Vymyšlená historka (r. J. Logan). Mezinárodní hvězdu se z ní snažil učinit francouzský režisér Roger Vadim, za něhož byla 1965-70 provdána a který využil ve svých filmech Rej, Barbarella a Štvanice spíš její tělesné půvaby než herecké schopnosti.

Na přelomu 60. a 70. let se velmi aktivně angažovala v kampani proti válce ve Vietnamu a otevřeně manifestovala své levicové názory. Spolu s hercem Donaldem Sutherlandem, s nímž tehdy krátce žila, sdružila několik dalších herců a zpěváků do zájezdového souboru, který pod názvem F.T.A. (Free the Army, Osvoboďte armádu) vystupoval s kabaretně-agitačním protiválečným programem v okolí vojenských základen na Havaji, Filipínách a Tokiu.

Vedle své politické činnosti pokračovala úspěšně v herecké dráze, jak o tom svědčí její nominace na Oscara 1969 za roli Glorie Beattyové, která se účastní tanečního maratonu, v sociálně-kritickém dramatu Koně se také střílejí (r. S. Pollack). Neminul ji však Oscar 1971, kterého získala za úlohu newyorské prostitutky Bree Danielsové, s jejíž pomocí pátrá soukromý detektiv (Donald Sutherland) po záhadně zmizelém vědci, v kriminálním dramatu Klute (r. A. J. Pakula).

Mezi kandidáty na Oscara 1977 a laureáty ceny BAFTA 1979 a Donatellova Davida se dostala díky roli spisovatelky Lillian Hellmanové ve snímku o přátelství dvou protifašistických odbojářek Julie (r. F. Zinnemann). Působivou kreaci, za niž obdržela Oscara 1978, předvedla v postavě Sally Hydeové, manželky důstojníka (Bruce Dern), o jejímž vztahu k ochrnutému vietnamskému veteránovi (Jon Voight) vypráví melodrama Návrat domů (r. H. Ashby).

Ještě třikrát se neúspěšně ucházela o Oscara svými výkony ve zcela odlišných rolích: ambiciózní TV reportérka Kimberly Wellsová, odhalující vážné nedostatky v bezpečnosti jaderné elektrárny, ve společensko-kritickém dramatu Čínský syndrom (r. J. Bridges); rozvedená dcera starých rodičů (Henry Fonda a Katharine Hepburnová) v rodinném psychologickém dramatu Na Zlatém jezeře (r. M. Rydell); herečka-alkoholička Alex Sternbergová alias Viveca van Lorenová, podezřelá z vraždy známého fotografa, v kriminálním thrilleru Příští ráno (r. S. Lumet).

Ústřední part ambiciózní psychiatričky Marty Livingstonové, která se v psychologickém dramatu Anežka boží (r. N. Jewison) pokouší odhalit tajemství zhřešivší novicky (Meg Tillyová), jí vynesl cenu ex aequo na MFF v Karlových Varech 1986. Galerie postav, jimž propůjčila před kamerou svou tvář nejčastěji, zahrnuje především různé typy rebelantských, emancipovaných, energických a uvědomělých hrdinek, s nimiž má sama herečka mnoho shodných rysů.

V roce 1976 založila vlastní produkční společnost IPC Films a od poč. 80. let se věnuje mj. propagaci aerobiku prostřednictvím videokazet nebo populárních knih. Poč. února 1990 pobývala v Praze, kde se s ní uskutečnila veřejná beseda v Divadle Na zábradlí za přítomnosti prezidenta Václava Havla. Po R.

V komedii Příšerná tchýně (2005, režie Robert Luketic) ztvárnila roli Violy, matky Kevina Fieldse (Michael Vartan), která soupeří se synovou snoubenkou Charlotte Cantilniovou (Jennifer Lopez) o to, kdo zaujme v Kevinově životě první místo.

Charlotte „Charlie“ Cantiliniová (Lopezová) hledala dlouhé roky toho pravého. Teď konečně našla muže svých snů Kevina Fieldse (Vartan) jenomže se naneštěstí ukázalo, že jeho matka Viola (Fondová) je přímo ztělesněná noční můra. Viola, osobnost televizního zpravodajství, která nedávno přišla o práci, se obává, že ztratí i svého syna, a tak se rozhodne, že jeho snoubenku zapudí tím, že se změní v co nejpříšernější tchyni. S jejím šíleným plánem jí pomáhá její asistentka Ruby (Sykesová). Charlie se ale rozhodne, že si to nenechá líbit, a protože se svou protivnicí rozhodně nehodlá jednat v rukavičkách, strhne se nelítostný boj o to, kdo zaujme v Kevinově životě první místo. Režie filmu se ujal Robert Luketic, který má na svém kontě například komedii Pravá blondýnka. Produkce Paula Weinsteinová, Chris Beder a J.C. Spink. Scénář Anya Kochoffová. Výkonný producent Michael Flynn.

Vadimovi byla 1973-89 manželkou senátora Toma Haydena, na jehož politickém vzestupu se nemálo finančně podílela. 1992 uzavřela sňatek s magnátem sdělovacích prostředků (mj. šéf CNN) Tedem Turnerem. Z prvního manželství má dceru Vanessu (nar. 1968) a z druhého syna Troye, který se také věnuje herectví (nar. 1973).