Jean Alesi (narozen jako Giovanni Alesi) je bývalý francouzský pilot Formule 1, vítěz jedné Velké ceny. Kariéra Asi v patnácti letech začal závodit na motokárách a to až do roku 1983. Roku 1984 postoupil do francouzského mistrovství Formule...

Životopis

Jean Alesi (narozen jako Giovanni Alesi) je bývalý francouzský pilot Formule 1, vítěz jedné Velké ceny.

Kariéra
Asi v patnácti letech začal závodit na motokárách a to až do roku 1983. Roku 1984 postoupil do francouzského mistrovství Formule Renault a celkově skončil na desátém místě. Následujícího roku dosáhl na pátou příčku. Ve svém prvním roce ve Formule 3 na francouzských okruzích dokončil sezónu jako druhý a následující rok s týmem ORECA zvítězil. S tímto týmem přestoupil do Formule 3000, kde v roce 1988 byl klasifikován jako desátý.

Zaujal Eddieho Jordana, který jej angažoval do svého týmu pro sezonu 1989. Alesi toho roku zvítězil v Pau, Birminghamu a ve Spa a mířil za titulem. Během sezony jej zlákala nabídka Kena Tyrrella, aby zaskočil ve velké ceně Francie za Michele Alboreta. Francouz tehdy dokončil jako čtvrtý, přičemž v jednu chvíli závod i vedl. Ve Formuli 3000 jej dostihoval Érik Comas, při rovnosti bodů nakonec vyhrál Alesi a to díky většímu počtu vítězství. Ve své debutové sezoně v F1 ještě jednou dojel čtvrtý (GP Španělska) a jednou pátý. Získal celkově 8 bodů a zajistil si tím 9. příčku v Poháru jezdců.

Formule 1

1989 - 1990
Debutoval v týmu Kena Tyrrella, kde zaskočil při velké ceně Francie za Michele Alboreta. Dokončil jako čtvrtý, přičemž v jednu chvíli závod i vedl. Kvůli vrcholícímu boji ve Formuli 3000 byl nucen vynechat dvě velké ceny, ve zbývajících závodech ještě jednou dojel čtvrtý (GP Španělska) a jednou pátý. Získal celkově 8 bodů a zajistil si tím 9. příčku v Poháru jezdců.

Francouz u týmu Tyrrell zůstal i v roce 1990. V první velké ceně - GP USA svedl nádherný souboj s Ayrtonem Sennou, nakonec skončil na druhé pozici. I v Grand Prix Monaka 1990 Brazilce prohnal, ale opět skončil až druhý. Zbytek sezony se příliš nepovedl, celkově byl klasifikován zase na 9. pozici se 13 body. Na konci sezony se o jeho angažmá ucházeli Ron Dennis s McLarenu i Frank Williams, ale mladý Francouz dal přednost italské legendě Scuderia Ferrari.

1991 - 1995
V první sezoně u Ferrari doje třikrát třetí (Monako, Německo, Portugalsko), v celkovém hodnocení byl poražen týmovým kolegou Alainem Prostem, když s 21 body získal 7. příčku.

V roce 1992 dvakrát vystoupil na stupně vítězů, neboť získal třetí místa v Španělsku a Kanadě. Celkově zůstal na 7. příčce se ziskem 18 bodů.

Sezona 1993 se příliš nepodařila, monopost Ferrari nebyl příliš spolehlivý, přesto Alesi získal dvě pódiová umístění, když v Monaku skončil třetí a v domácí velké ceně Itálie získal zatím nejlepší umístění během svého angažmá u týmu z Maranella, když dojel na druhé pozici. V Poháru jezdců skončil šestý s 16 body.

V roce 1994 se on i tým zlepšili, Alesi posbíral tři třetí místa a při Grand Prix Velké Británie 1994 skončil druhý. Největším úspěchem byla pole position v domácí Grand Prix Itálie 1994, ale závod bohužel nedokončil. Celkově byl klasifikován na 5. příčce s 24 body.

Rok 1995 byl pro Francouze do té doby nejúspěšnějším. V Grand Prix Kanady 1995 se dočkal své premiérové, a jak se později ukázalo i jediné, výhry ve formuli 1. Dále nasbíral ještě čtyři druhá místa, celkově skončil opět pátý se ziskem 42 bodů.

1996 - 1997
Na konci roku 1995 proběhla velká rošáda jezdců. Alesi odešel z týmu Ferrari do Benettonu, který opustil dvojnásobný mistr světa Michael Schumacher, jež přestoupil do rudého týmu Ferrari. Alesimu změna prospěla, v první sezoně u nového týmu dojel celkově čtvrtý se ziskem 4 druhých a 4 třetích míst a byl ohodnocen 47 body. I v roce 1997 skončil v klasifikaci pilotů na 4. místě se 4 druhými a jedním třetím místem. Získal 36 bodů.

1998 - 1999
Tým Benetton s Alesim smlouvu neprodloužil a Francouz se tak musel stěhovat do průměrného týmu Sauber. V roce 1998 nejlépe zajel Grand Prix Belgie 1998, kde získal třetí místo. Celkově byl klasifikován na 11. příčce s 9 body. Sezónou 1999 se Alesi i švýcarský tým protrápili, když Alesi získal díky dvěma šestým místům 2 body a celkově byl šestnáctý.

2000 - 2001
Pro rok 2000 jej přesvědčil čtyřnásobný mistr světa a bývalý Alesiho týmový kolega Alain Prost, aby přestoupil do jeho týmu. Monopost trpěl mnoha nedostatky, byl pomalý a poruchový, Alesi nezískal ani bod a jeho nejlepším výsledkem bylo 9. místo při Grand Prix Evropy 2000. Sezona 2001 byla lepší, Alesi třikrát dosáhl na bodované umístění, ale od Grand Prix Maďarska 2001 přestoupil do týmu Jordan Grand Prix, kde získal svůj poslední bod ve Formuli 1 při Grand Prix Belgie 2001. Celkově skončil s 5 body na 15. místě.