Vyrůstala v rodině strojního inženýra a zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že by se vydala na hereckou dráhu. Po absolvování Southern Methodist University v Dallasu odešla 1969 do New Yorku, kde pracovala jako zpívající číšnice a mihla se poprvé...

Životopis

Vyrůstala v rodině strojního inženýra a zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že by se vydala na hereckou dráhu. Po absolvování Southern Methodist University v Dallasu odešla 1969 do New Yorku, kde pracovala jako zpívající číšnice a mihla se poprvé před film. kamerou jako jedna z mnoha adeptek pěveckého konkurzu v satirickém snímku Taking Off (r. M. Forman).

Než se dočkala dalších film. příležitostí, přijímala epizodky v poměrně úspěšných TV seriálech St. Elsewhere, Cagney and Lacey (Carneyová a Laceyová - ČTV), L.A. Law (Právo v Los Angeles - ČTV) či China Beach. Daleko lepší uplatnění nalezla v pol. 70. let na mimobroadwayských wadescénách, odkud 1980 přešla na Broadway, kde se stala uznávanou charakterní herečkou díky svým kreacím v hrách Lanforda Wilsona Pátého července, Eda Graczyka Vrať se do našeho obchoďáku, Jimmy Deane, Jimmy Deane; za svůj výkon v komorním dramatu Marshy Normanové Dobrou noc, mami byla nominována na cenu Tony 1983.

Speciálně pro ni napsal dramatik Terence McNally postavu servírky Frankie, za jejíž ztvárnění v mimobroadwayské inscenaci milostné komedie Frankie a Johnny v Clair de Lune obdržela cenu Obie 1988. Ve filmu se prosadila teprve poč. 90. let, kdy jí režisér Rob Reiner svěřil ústřední part ve svém film. přepisu psychothrilleru Stephena Kinga Misery nechce zemřít. Úloha sveřepé psychopatky, ďábelské nemocniční ošetřovatelky Annie Wilkesové, která nechce dovolit, aby zemřela její oblíbená literární hrdinka, a proto nemilosrdně terorizuje jejího autora (James Caan), jí vynesla Zlatý glóbus 1990 a Oscara 1990.

Z následujících rolí, které vytvořila ve filmech různých žánrů, vynikají zejm. nesympatická manželka misionáře (Aidan Quinn) v působivém dramatu Hráči na vinici Páně (r. H. Babenco), baculatá Evelyna Couchová trpící manželovou lhostejností a naslouchající napínavým vzpomínkám staré ženy (Jessica Tandyová) v problematické komediální koláži o emancipaci Smažená zelená rajčata (r. J. Avnet), či jedna ze spokojených nevěstek v expresionistické karikatuře Stíny a mlha (r. W. Allen).

Za vedlejší úlohu v TV snímku Noční show získala Zlatý glóbus 1996. Jako režisérka debutovala TV životopisným dramatem Dash a Lilly (1999) o vztahu spisovatele Dashiella Hammetta (Sam Shepard) a dramatičky Lillian Hellmanové (Judy Davisová).