Marco Bellocchio
scénárista, režisér, producent
- Narození:
- 9. listopadu 1939
- Věk:
- 84 let
Upravit profil
Marco Bellocchio, původem z konzervativní rodiny, vychovaný v přísně náboženském duchu církevních škol, což v něm vyvolalo odpor k tradičním formám společnosti a odrazilo se v jeho filmové tvorbě. Po studiích filozofie a filmové režie natočil...
Životopis
Marco Bellocchio, původem z konzervativní rodiny, vychovaný v přísně náboženském duchu církevních škol, což v něm vyvolalo odpor k tradičním formám společnosti a odrazilo se v jeho filmové tvorbě. Po studiích filozofie a filmové režie natočil několik dokumentů a krátkometrážních hraných filmů, než se v roce 1965 etabloval na mezinárodní scéně celovečerním debutem Pěsti v kapsách.
Po tomto drásavém portrétu rozpadající se středostavovské rodiny přešel k více politicky vyhraněným filmům, kritizujícím zejména pravicovou ideologii a praxi skrze fikce rozmanitých žánrových poloh: komedie (Čína je blízko), thrilleru (Aféra z titulní stránky) nebo dramatu (Vítězný pochod). Kromě toho se věnoval adaptacím děl literárních klasiků – Čechova (Racek), Pirandella (Jindřich IV.), Radigueta (Ďábel v těle), Kleista (Princ Homburský) –, které se vyznačovaly zpravidla netradičním interpretačním uchopením původní látky.
Ve filmech z poslední doby se Bellocchiova pozornost soustředí na téma prolínání individuálních osudů s širšími společenskými či dějinnými událostmi, jak kromě Zvítězit dokládají zejména dramata Hodina náboženství a zejména Dobrý den, noci, uvedený do české distribuce Národním filmovým archivem.
Po tomto drásavém portrétu rozpadající se středostavovské rodiny přešel k více politicky vyhraněným filmům, kritizujícím zejména pravicovou ideologii a praxi skrze fikce rozmanitých žánrových poloh: komedie (Čína je blízko), thrilleru (Aféra z titulní stránky) nebo dramatu (Vítězný pochod). Kromě toho se věnoval adaptacím děl literárních klasiků – Čechova (Racek), Pirandella (Jindřich IV.), Radigueta (Ďábel v těle), Kleista (Princ Homburský) –, které se vyznačovaly zpravidla netradičním interpretačním uchopením původní látky.
Ve filmech z poslední doby se Bellocchiova pozornost soustředí na téma prolínání individuálních osudů s širšími společenskými či dějinnými událostmi, jak kromě Zvítězit dokládají zejména dramata Hodina náboženství a zejména Dobrý den, noci, uvedený do české distribuce Národním filmovým archivem.