Vyrůstala v Denveru a v osmnácti letech odjela na radu agenta do Hollywoodu. Hereckou kariéru zahájila poč. 70. let v nízkorozpočtových filmech ze série tzv. "blaxploitation". Tímto termínem se označovaly drsné akční thrillery kategorie "B",...

Životopis

Vyrůstala v Denveru a v osmnácti letech odjela na radu agenta do Hollywoodu. Hereckou kariéru zahájila poč. 70. let v nízkorozpočtových filmech ze série tzv. "blaxploitation". Tímto termínem se označovaly drsné akční thrillery kategorie "B", které vznikaly na přelomu 60. a 70. let pro afroamerické publikum a zobrazovaly heroicko-comicsové činy černošských hrdinů.

Vyznačovaly se přemírou násilí a sexu. P. G. se stala brzy hvězdou těchto produkcí, v nichž vytvořila prototyp akční hrdinky - smyslné a ke všemu odhodlané, nebezpečné protivnice, která v soubojích s muži prokazuje stejnou odvahu a drsnost. Přispěly k tomu zejm. titulní role ve dvou thrillerech režiséra Jacka Hilla (Coffy, Foxy Brownová), kde se její hrdinka mstí překupníkům s narkotiky, kteří zavinili smrt anebo drogovou závislost jejích nejbližších.

Naopak ve svém prvním velkém hollywoodském filmu - kriminálním dramatu Pevnost Apačů v Bronxu (r. D. Petrie) - ztělesnila prostitutku, která pod vlivem drog zastřelí dva policisty. V pol. 80. let prožila velkou životní krizi, kdy podstoupila léčbu rakoviny. Při svém pozvolném návratu před kameru se musela spokojit s malými rolemi jak ve filmech, tak i v TV, kde se objevila mj. jako host v seriálech Miami Vice - ČTV (1985), Night Court (1986, Noční soud), Monsters (1990), The Marshall (1995), Family Blessings (1997) a Linc's (1998).

Největší příležitost k potvrzení jejích hereckých kvalit v dramatické poloze jí poskytl kultovní režisér Quentin Tarantino, když ji obsadil do titulní role stárnoucí letušky, která s pomocí osamělého ručitele soudních kaucí (Robert Forster) připraví složitým podvodem nelítostné gangstery o značnou částku peněz, v kriminálním melodramatu podle knihy Elmora Leonarda Jackie Brownová. 1985 se představila na jevišti v Los Angeles v černošském provedení hry Sama Sheparda Láskou posedlí.

Autor: Miloš Fikejz