Pavel Šporcl patří k nejvýraznějším osobnostem současné mladé generace houslistů. Studoval na pražské konzervatoři a hudební fakultě AMU ve třídě prof. Václava Snítila a v letech 1991-1996 v USA. Nejprve na Jižní metodistické universitě v Dallasu...

Životopis

Pavel Šporcl patří k nejvýraznějším osobnostem současné mladé generace houslistů. Studoval na pražské konzervatoři a hudební fakultě AMU ve třídě prof. Václava Snítila a v letech 1991-1996 v USA. Nejprve na Jižní metodistické universitě v Dallasu u Eduarda Schmiedera, pak na Brooklyn College u Itzhaka Perlmana a Masaa Kawasakiho.

Ve studiu pokračoval na Juilliard School u pedagogické legendy Dorothy DeLay. Zúčastnil se také několika seminářů a mistrovských kurzů u Isaaka Sterna, Pinchase Zukermana a Idy Haendelové. Je nositelem mnoha významných cen - laureátem mezinárodní soutěže Pražské jaro (1997), Ceny Společnosti Bohuslava Martinů (1996), vítězem soutěže Holland Music Session World Tour Competition (1993), po níž následovalo světové turné (Amsterdam, New York, Los Angeles), laureátem soutěže ARD Mnichov (1992).

Pavel Šporcl vystupuje na koncertech nejen v Evropě (Německo, Rakousko, Velká Británie, Holandsko, Itálie, Španělsko), ale i v USA, Kanadě a Japonsku. Velký úspěch mu přinesl koncert v USA v říjnu 1998, kde se představil posluchačům mimo jiné v americké premiéře "Concerto dei fiori" Sylvie Bodorové. V roce 1999 vystupoval v Německu se Statní filharmonií Brno a dirigentem Leošem Svárovským.

V témže roce nadchl posluchače v Londýně Dvořákovým houslovým koncertem a moll. Spolupracuje s řadou domácích i zahraničních orchestrů (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Berlínský a Mnichovský rozhlasový orchestr, Statní filharmonie Wroclaw, Los Angeles Mozart Orchestra, Jupiter Orchestra of London) a dirigentů (Vladimir Ashkenazy, Jiří Bělohlávek, Petr Altrichter, Christian Zimmerman, Marek Pijarowski, Gregory Rose).

V České republice je Pavel Šporcl zván na nejvýznamnější pódia (Dvořákova síň Rudolfina, Smetanova síň) a festivaly (Pražské jaro, Concentus Moraviae, Moravský podzim, Janáčkův máj). Spolupracuje s vynikajícími instrumentalisty (Josef Suk, Jiří Bárta, Patrick Gallois ). Pavel Šporcl na svých koncertech často uvádí hudbu dvacátého století (Sylvie Bodorová, Arvo Pärt, Alfred Schnittke, John Corigliano). Je častým hostem hudebních pořadů České televize a Českého rozhlasu. Natočil již řadu kompaktních disků, z nichž nahrávku skladeb Josefa Suka a Bohuslava Martinů (1997) doprovázely skvělé kritiky (The Strad ad.),

CD "A Paganini" (1999) a Vivaldi, Piazzolla (2000). Pavel Šporcl se jako jediný z českých houslistů mladé generace objevil v knize světově uznávaného kritika a houslového historika Henryho Rothy (Henry Rotha pro překladatele) "Housloví virtuosové: Od Paganiniho do 21. století". V roce 2001 s velkým úspěchem vystoupil Pavel Šporcl na festivalu Pražské jaro s recitálem z děl Eugena Ysaye, Alfreda Schnittkeho, Sylvie Bodorové, Heinricha Wilhelma Ernsta, Leoše Janáčka a Césara Francka.

Následovalo významné vystoupení u příležitosti zahájení koncertní sezóny České filharmonie, kde exceloval v Dvořákově houslovém koncertu pod taktovkou šéfdirigenta Vladimira Ashkenazyho (nahráno Českou televizí a Českým rozhlasem). Významným mezníkem kariéry Pavla Šporcla se v září 2001 stalo podepsání exkluzivní smlouvy s nahrávací společností Supraphon. Úspěšný rok pak zakončil koncertními turné ve Španělsku a v Holandsku.