Petr Wajsar

zpěvák, skladatel, baskytarista

Upravit profil
Petr Wajsar - hudební skladatel, aranžér, orchestrátor, aktivní hráč na klavír a kytaru, zpěvák a textař. Rodiče Oldřich Wajsar /baskytara, aranžování/ a Věra Wajsarová, roz. Mazánková /zpěv/ jsou známí prostřednictvím své sólové kapely Minimum a...

Životopis

Petr Wajsar - hudební skladatel, aranžér, orchestrátor, aktivní hráč na klavír a kytaru, zpěvák a textař. Rodiče Oldřich Wajsar /baskytara, aranžování/ a Věra Wajsarová, roz. Mazánková /zpěv/ jsou známí prostřednictvím své sólové kapely Minimum a spoluprací s dalšími soubory a umělci /Petr Novák, Abraxas/.

Petr Wajsar je absolventem bakalářského programu pražské HAMU v oboru skladba, je absolventem téhož oboru na oddělení populární hudby a jazzu na Konzervatoři v Praze a krátce též studoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka u prof. Stanislava Jelínka. Své bakalářské studium na pražské HAMU zakončil úspěšnou bakalářskou prací Deklamace češtiny v hudbě z rytmického hlediska, která je ke stažení zde.

Jeho tvorba je ovlivněna dvojím způsobem: jednak jeho kořeny v populární hudbě a jednak studiem hudby symfonické a komorní. Jeho partitury se obsazením pohybují od klasických i netradičních malých souborů po komorní a velký symfonický orchestr. Často ve svých skladbách používá též prvky elektronické hudby, buď v kombinaci s živými nástroji, nebo jako jediný prostředek. Kromě činnosti na poli koncertní hudby se zabývá aktivně též oblastí populární hudby a jazzu a tvoří na poli hudby elektronické. Je vedoucím hudební skupiny HI-FI, hrající původní repertoár. Kromě vlastních projektů působí v dalších skupinách jako hráč na kytaru a klávesové nástroje. V oblasti užitého umění se zabývá reklamní hudbou /též multimédia a videoprezentace/, hudbou filmovou a divadelní, a aranžování přejatých skladeb pro různé soubory.

Nahrávka jeho skladby emitgaR pro klavír a smyčcový orchestr reprezentovala Český rozhlas na Mezinárodní tribuně skladatelů 2002, jeho skladby a aranžmá s úspěchem provádí na mnoha svých koncertech doma i v zahraničí smyčcové kvarteto Epoque, zabývající se interpretací vážné hudby i jazzu. Z dalších orchestrálních skladeb uveďme skladbu Africa pro symfonický orchestr /2002/, absolventskou skladbu Beránek měsíc pro ženský sbor, smyčcový orchestr, bicí nástroje a elektroniku /1998/, nebo Concertino pro bicí nástroje a komorní orchestr /2003/. Ze skladeb komorních jmenujme Tuitytuityutyu Suite pro smyčcové kvarteto /2004/, Signály pro komorní sbor, smyčcové kvinteto, bicí a elektroniku /1999/, nebo Citoslovce pro smíšený sbor /2001/. Spolu s Ester Kočičkovou a sbormistrem Lukášem Prchalem vytvořil mohutný festivalový projekt Mandelbrotovy Kostičky, vyznačující se spojením cca 60-členného smíšeného sboru, rockové rytmiky, elektronických zvuků a recitace /projekt měl premiéru na festivalu alternativní hudby Boskovice 2006/. Několik písní natočil principem playbacků jen za pomoci vlastního hlasu /projekt ...Ovky/.

Z mnoha spoluprací uveďme zejména spolupráci s Michalem Pavlíčkem, s nímž pracuje na filmové hudbě jako orchestrátor a aranžér, za všechny uveďme orchestraci filmové hudby pro seriál televize BBC "Scarlett Pimpernel" /5. a 6. série/, nebo spolupráci na CD "Stromboli in Quartet", kde aranžoval čtyři skladby skupiny Stromboli pro smyčcové kvarteto a elektroniku. V muzikálu "Excalibur" a "Obraz Doriana Graye" působil jako korepetitor sboru a sólistů, v současné době zastává stejnou funkci i v rámci nově připravované premiéry české jazzové opery "Dobře placená procházka" v režii Miloše Formana v pražském Národním divadle. Z dalších uveďme spolupráci na projektu "Rockestra" Friedemanna Riehleho, či aranžérský podíl na projektu "In Flagranti", kde rovněž aranžoval známé rockové skladby pro smyčcové kvinteto a elektroniku. Na objednávku napsal řadu popových a rockových písní.

Z užité hudby uveďme znělky k pořadům televize Óčko /pořady Fever a Hip-hop, Don´t Stop/, znělku na Famufest 2003, známý rozhlasový jingle pro Sconto nábytek, nebo několik CD pro vydavatelství Fontána Music Library, z nichž mnoho hudby bylo použito k postprodukčním účelům doma i v zahraničí. Z multimédií jmenujme např. ozvučení výukového CD-ROM pro vydavatelství Albatros „Vyzkoušej se sám“. V oblasti filmové hudby spolupracoval na několika filmech studentů FAMU, zvláštním projektem je vlastní film Synchronit /2001/, který natočil na svou hudbu ve spolupráci s Danou Balcarovou. V rámci pořadu Radar na internetovém rádiu Akropolis uvádí pravidelnou rubriku Nedokončené rádio. Jako zpěvák vystupuje v divadelní hře Petra Čtvrtníčka "Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit...?" spolu s komorním orchestrem Bezdrev. .V soucasné dobe se na jevišti malé scény Divadla Josefa Kajetána v Plzni hraje jeho celovecerní balet Maryša, ktery vytvoril s reziserkou a choreografkou Alenou Peskovou.