Pochází ze smíšené syrsko-italské rodiny. Herectví se věnoval už během studií 1959-61 na University of Texas v El Pasu. Profesionální hereckou kariéru zahájil 1965 na divadle v Los Angeles a další průpravu absolvoval u Uty Hagenové v newyorském...

Životopis

Pochází ze smíšené syrsko-italské rodiny. Herectví se věnoval už během studií 1959-61 na University of Texas v El Pasu. Profesionální hereckou kariéru zahájil 1965 na divadle v Los Angeles a další průpravu absolvoval u Uty Hagenové v newyorském studiu Herberta Berghofa.

Nejprve se uplatnil na mimobroadwayských scénách, kde na sebe upozornil mj. v Shakespearových dramatech Macbeth a Král Lear. Za svůj výkon v Čechovově dramatu Strýček Váňa obdržel cenu Obie. Na Broadwayi debutoval 1966 ve hře I. B. Singera Tiebele a její démon. Od poč. 70. let působil také v TV a začal spolupracovat s významnými film. tvůrci, kteří ho však dlouho obsazovali pouze do vedlejších rolí.

Mezinárodní popularitu, Oscara 1984 a Zlatý glóbus 1984 mu přinesla úloha Mozartova žárlivého a intrikánského rivala, dvorního císařského skladatele Antonia Salieriho ve stejnojmenné film. adaptaci hry Petera Shaffera Amadeus (r. M. Forman).

Obdobně působivou kreaci předvedl v postavě inkvizitora Bernarda Guia, fanatického náboženského dogmatika, který se ve film. přepisu historického románu Umberta Eca Jméno růže (r. J.-J. Annaud) snaží nemilosrdně zlikvidovat nepohodlné ideologické odpůrce. Přestože se F. M. A. prosadil před film. kamerou, zůstává i nadále věrný divadlu a nezanedbává ani svoji pedagogickou činnost na Brooklyn College.

Autor: Miloš Fikejz