Je synem pojišťovacího agenta a učitelky. Vyrůstal na losangeleském předměstí Compton, kam se rodina po jeho narození přestěhovala. Na střední škole vynikal díky vysoké a mohutné postavě (188 cmm, 110 kg) v americkém fotbalu a po maturitě získal...

Životopis

Je synem pojišťovacího agenta a učitelky. Vyrůstal na losangeleském předměstí Compton, kam se rodina po jeho narození přestěhovala. Na střední škole vynikal díky vysoké a mohutné postavě (188 cmm, 110 kg) v americkém fotbalu a po maturitě získal sportovní stipendium na Pomona College. Záhy však díky svému tenoru dostal další stipendium na University of Southern California (USC), kde vystudoval operní zpěv a drama.

V hereckých studiích pokračoval v londýnském Drama Studio. Po návratu do USA zahájil profesionální kariéru jako charakterní herec černé pleti a robustního zjevu na menších kalifornských scénách, kde se představil mj. v Shakespearových dramatech Romeo a Julie a Hamlet, v černé komedii Briana Clarka - Čí je to vlastně život?, v moderní variaci Brechtovy Žebrácké opery a v rockovém muzikálu Jesus Christ Superstar.

Záhy se uplatnil v epizodních rolích v TV seriálech Making the Grade (Uspět ve škole), Amazing Stories (Neuvěřitelné příběhy - ČTV), Hill Street Blues (Poldové z Hill Street - ČTV), Cagney and Lacey (Cagneyová a Laceyová - ČTV), The Fall Guy (Kaskadér), Diff’rent Strokes (Z jiného soudku) a Trapper John M.D. a zaujal rovněž svými prvními epizodními film. úlohami, z nichž vyniká zdánlivě prostoduchý kulečníkový podvodník, pokořující biliárového veterána (Paul Newman), ve film. adaptaci románu Waltera Tevise Barva peněz (r. M. Scorsese).

Mezníkem v jeho kariéře se stalo životopisné drama Bird (r. C. Eastwood), v němž ztělesnil titulní tragickou postavu legendárního jazzového saxofonisty Charlieho Parkera, která mu vynesla cenu na MFF v Cannes 1988 a nominaci na Zlatý glóbus 1988. Nepřirozenou předčasnou smrtí končí také jeho další hrdina, britský černošský voják Jody, umírající na útěku ze zajetí Irské republikánské armády, v psychologickém dramatu o zrůdnosti politického násilí Hra na pláč (r. N. Jordan).

Pokračoval ve výrazných vedlejších partech v nezávislých filmech (Pret-a-porter, Smoke) i v nákladných hollywoodských produkcích (Mutant, Fenomén), ale věnoval se i režii. Po prvních režijních pokusech na divadle (mj. hra Johna Osborna Ohlédni se v hněvu) si F. W. vyzkoušel své režisérské schopnosti také za TV a film. kamerou. Debutoval pozoruhodným dramatem Na mizině (Cena FIPRESCI na MFF v Torontu) o bezútěšném životě nadaného černého mladíka v Brooklynu.

V Hollywoodu realizoval dva komerčně úspěšné snímky, adaptaci románu Terry McMillanové o milostných trampotách čtyř afroamerických přítelkyň Až si vydechnu a melodramatický příběh v lásce zklamané ženy Přístav naděje. Jeho další režijní prací je drama policistky Černá Jaq s Niou Long, natočené jako pilotní snímek zamýšleného TV seriálu. Jeho bratři Kenn a Damon jsou také herci.