Pochází z frankofonní kanadské rodiny, v níž se přísně dbalo na katolickou výchovu. Dvanáct let svého dětství strávila v klášterní škole, odkud jako sedmnáctiletá odešla studovat klasické francouzské drama na divadelní konzervatoř do Montrealu,...

Životopis

Pochází z frankofonní kanadské rodiny, v níž se přísně dbalo na katolickou výchovu. Dvanáct let svého dětství strávila v klášterní škole, odkud jako sedmnáctiletá odešla studovat klasické francouzské drama na divadelní konzervatoř do Montrealu, kde byl po tři roky jejím pedagogem bývalým režisérem pařížské Comédie Française Jean Valcourt.

V roce 1962 se připojila k zájezdovému divadelnímu souboru Théâtre du Gesù, v jehož inscenaci komické opery Lazebník sevillský zahájila svou profesionální kariéru. 1963 se stala členkou divadla Rideau Vert, s nímž hostovala 1965 ve Francii a bývalém Sovětském svazu. 1963-64 účinkovala v šedesáti TV a rozhlasových pořadech a své schopnosti si vyzkoušela také před film. kamerou.

Do mezinárodního povědomí se dostala teprve díky francouzskému snímku Válka skončila (r. A. Resnais), v němž ztělesnila aktivistku protifrankistického odboje Nadine Sallanchesovou. Titulní úloha ve filmu Isabel (r. P. Almond) jí přinesla v Kanadě četná ocenění, ale hvězdu světového formátu z ní učinila až role Anny Boleynové, druhé ženy krále Jindřicha VIII. (Richard Burton), za jejíž ztvárnění v historické baladě Tisíc dnů s Annou (r. Ch. Jarrott) byla nominována na Oscara 1969 a na Zlatý glóbus 1969.

Velkou hereckou příležitostí byl pro ni part Kassandry ve film. adaptaci Euripidova dramatu Trójanky (r. M. Kakojannis). Náročnou kreaci předvedla v postavě nešťastně provdané Elisabeth, která vzpomíná na svou bouřlivou minulost, v melodramatu Kamouraska (r. C. Jutra). Přestože se prosadila v Hollywoodu a ve Francii, kde spolupracovala s významnými filmaři, zůstává věrná také kanadským tvůrcům, mj. Paulu Almondovi, za něhož byla 1967-73 provdána.

Autor: Miloš Fikejz