Je dcerou bývalého prezidenta TV společnosti NBC Sylvestera "Pat" Weavera a anglické herečky Elizabeth Inglisové. Navštěvovala prominentní dívčí školu Ethel Walkerové v Connecticutu a během studií angličtiny na Stanford University se připojila ke...

Životopis

Je dcerou bývalého prezidenta TV společnosti NBC Sylvestera "Pat" Weavera a anglické herečky Elizabeth Inglisové. Navštěvovala prominentní dívčí školu Ethel Walkerové v Connecticutu a během studií angličtiny na Stanford University se připojila ke kočovnému divadlu, zaměřenému na commedii dell'arte. Tehdy si změnila své křestní jméno na Sigourney podle postavy tetičky jedné z hrdinek románu F. S. Fitzgeralda Velký Gatsby.

Pod vlivem svého židovského původu odjela do Izraele, kde více než rok pracovala v kibucu. Po návratu do USA pokračovala ve vysokoškolských studiích, tentokrát však již zvolila dramatické umění na Yale School of Drama. V roce 1975 zahájila svou profesionální hereckou kariéru jako náhradnice v broadwayské inscenaci Johna Gielguda Věrná manželka. Dlouho působila na mimobroadwayských scénách, kde účinkovala zejména ve hrách svého spolužáka Christophera Duranga Podstata a smysl vesmíru, Titanic a Zpěvohra o Lusitanii.

Upozornila na sebe 1977 v roli ženy kosmonauta ve hře Johna Guareho Marco Polo zpívá sólo, uváděné na jevišti newyorského Public Theatre Josepha Pappa. Před film. kamerou se poprvé mihla jako dívka před kinem, kde hlavní hrdinové (Woody Allen a Diane Keatonová) řeší své citové problémy, v ironické komedii Annie Hall (r. W. Allen). Mezinárodní hvězdu z ní rázem učinila úloha neohrožené kosmické průzkumnice Ellen Ripleyové, která se ve slavném sci-fi thrilleru Vetřelec (r. R. Scott) zachrání jako jediná z posádky kosmické lodi Nostromo, jejíž členové se stali oběťmi neznámého vesmírného tvora.

Tuto postavu, kterou původně odmítly Jane Fondová a Faye Dunawayová, vytvořila pak i v dalších třech pokračováních sci-fi hororu o boji s vraždící mimozemskou bytostí Vetřelci (r. J. Cameron), Vetřelec³ (r. D. Fincher) a Vetřelec: Vzkříšení (r. J.-P. Jeunet). Dva Zlaté glóby 1988 a dvě nominace na Oscara 1988 jí vynesly dvě role silných a energických, ale povahově zcela protikladných žen: citlivá antropoložka Dian Fosseyová, zkoumající v africké džungli život goril, v životopisném melodramatu Gorily v mlze (r. M. Apted); záludná šéfová Kateřina Parkerová, kterou během její nepřítomnosti z důvodu zranění nohy plně nahradí její sympaticky ctižádostivá sekretářka (Melanie Griffithová) nejen na vedoucím místě velké makléřské firmy, ale také v milostném poměru s pohledným makléřem (Harrison Ford), v komedii Podnikavá dívka (r. M. Nichols).

Smysl pro komickou nadsázku projevila také mj. v duchařských komediích Krotitelé duchů a Krotitelé duchů II (obě r. I. Reitman), kde ztělesnila půvabnou cellistku Danu Barrettovou, jejíž život nebezpečně ohrožují nadpřirozené živly, které se ona se svými dvěma přáteli (Bill Murray a Dan Aykroyd) snaží zneškodnit. S bohatě nakadeřenými vlasy a upnutá do renesančního kostýmu se objevila jako španělská královna Isabela, u níž nalezne podporu pro své výpravy zarputilý mořeplavec Kryštof Kolumbus (Gérard Depardieu), v historické fresce 1492: Dobytí ráje (r. R. Scott).

Přesvědčivý portrét ženy, toužící po pomstě za své ponížení a utrpení, vykreslila v postavě tragickou minulostí poznamenané Pauliny Escobarové, o jejímž setkání s bývalým mučitelem (Ben Kingsley) vypráví psychologicko-kriminální drama podle hry Ariela Dorfmana Smrt a dívka (r. R. Polanski). Vedle herecké kariéry se angažuje v Nadaci Dian Fosseyové na ochranu goril.

Na podzim 1995 pobývala v Praze při příležitosti natáčení TV filmu Sněhurka, který je moderní variací pohádky bratří Grimmů o Sněhurce a sedmi trpaslících. Od 1984 je S. W. provdána za divadelního režiséra Jima Simpsona, otce její dcery Charlotte (nar. 1990), pod jehož režijním vedením hrála na divadle v Shakespearově Kupci benátském.