Upravit profil
Ján Roháč, narozen pravděpodobně 18. června 1932 v Nitrianském Pravnu u Prievidzi, na Slovensku, byl významný československý divadelní, filmový, televizní a hudební režisér.
Po maturitě na gymnáziu absolvoval Divadelní fakultu Akademie...
Životopis
Ján Roháč, narozen pravděpodobně 18. června 1932 v Nitrianském Pravnu u Prievidzi, na Slovensku, byl významný československý divadelní, filmový, televizní a hudební režisér.
Po maturitě na gymnáziu absolvoval Divadelní fakultu Akademie múzických umění v Praze a již během studií tíhnul k režii estrádních a zábavních pořadů. Zpočátku působil v Divadle estrády a satiry (což je pozdější Divadlo ABC). Působil i v divadle v Pardubicích, dále pak na několika pražských scénách, zejména v Divadle ABC, ve varietním music-hallu Alhambra, v Laterně magice a zejména pak v Divadle Semafor. Jeho osobité divadelní režie velice přispěly k rozvoji a popularitě této vedoucí scény divadel malých forem na počátku 60. let 20. století. Spolupracoval zde s oběma tvůrčími skupinami, jak se skupinou Jiří Suchý-Jiří Šlitr tak i se skupinou Miloslav Šimek-Jiří Grossmann. Svůj smysl pro tento žánr uplatnil také jakožto filmový režisér (spolu s Vladimírem Svitáčkem) hudebního filmu Kdyby tisíc klarinetů z roku 1964, ve kterém vystupovala celá řada tehdejších hvězd populární hudby (a to včetně některých právě začínajících a tehdy zcela neznýmých interpretů - např. Eva Pilarová, Naďa Urbánková či Karel Gott a mnozí další). Známá je i jeho dlouholetá spolupráce s Miroslavem Horníčkem. Velmi významná byla i jeho dlouholetá práce pro Československou televizi, kde od roku 1968 režíroval celou řadu pořadů, hudebních seriálů i jednotlivých hudebně-zábavních filmů. Podílel se i na natáčení filmových písniček (což byla tehdejší obdoba dnešních videoklipů). Ján Roháč je dodnes považován za zakladatelskou osobnost moderní československé divadelní a televizní zábavy a to jak v České tak i ve Slovenské republice (moderní československá audiovizuální zábava). Spoluzakládal legendární Laternu magiku, podílel se na programu neméně slavného Kinoautomatu na světové výstavě EXPO'67 v kanadském Montrealu, pomáhal vytvořit tvář Divadla Semafor a to jak v přímo v divadle tak i v záznamech jeho představení pro Československou televizi.
Výběr z díla:
Divadelní režie:
Bukola aneb vrahem je pachatel (Varieté Alhambra)
Zuzana je zase sama doma (Divadlo Semafor - Jiří Suchý + Jiří Šlitr)
Dobře placená procházka (Divadlo Semafor - Jiří Suchý + Jiří Šlitr)
Hovory přes rampu (Miroslav Horníček)
Recitál Horníček-Hegerová (Miroslav Horníček a Hana Hegerová)
Dva muži někde (Miroslav Horníček)
Besídka v rašeliništi (Miloslav Šimek + Jiří Grossmann)
Zavěste prosím, volá Semafor (Miloslav Šimek a jeho hosté)
Filmové písničky:
Jezdím bez nehod
Marnivá sestřenice
Zčervená
Zhasněte lampióny
Život je pes
Televizní režie:
Dobře placená procházka (televizní film)
Písničky na zítra
Recital I. + II.
Návštěvní dny Šimka a Grossmanna
Hovory H (Miroslav Horníček a jeho hosté)
Přijela pouť (revuální pořad)
Byli jednou dva písaři (televizní seriál s Jiřím Sovákem a Miroslavem Horníčkem)
Traja chrobáci (televizní film)
… a další
Poznámka k datu narození:
Údaje o datu jeho narození se v různých zdrojích dost podstatně liší, některé zdroje uvádí datum 29.2.1932 (což byl tzv. „přestupný“ den) jiné zdroje pak uvádí datum 1.6.1932 nebo 18.6.1932
Po maturitě na gymnáziu absolvoval Divadelní fakultu Akademie múzických umění v Praze a již během studií tíhnul k režii estrádních a zábavních pořadů. Zpočátku působil v Divadle estrády a satiry (což je pozdější Divadlo ABC). Působil i v divadle v Pardubicích, dále pak na několika pražských scénách, zejména v Divadle ABC, ve varietním music-hallu Alhambra, v Laterně magice a zejména pak v Divadle Semafor. Jeho osobité divadelní režie velice přispěly k rozvoji a popularitě této vedoucí scény divadel malých forem na počátku 60. let 20. století. Spolupracoval zde s oběma tvůrčími skupinami, jak se skupinou Jiří Suchý-Jiří Šlitr tak i se skupinou Miloslav Šimek-Jiří Grossmann. Svůj smysl pro tento žánr uplatnil také jakožto filmový režisér (spolu s Vladimírem Svitáčkem) hudebního filmu Kdyby tisíc klarinetů z roku 1964, ve kterém vystupovala celá řada tehdejších hvězd populární hudby (a to včetně některých právě začínajících a tehdy zcela neznýmých interpretů - např. Eva Pilarová, Naďa Urbánková či Karel Gott a mnozí další). Známá je i jeho dlouholetá spolupráce s Miroslavem Horníčkem. Velmi významná byla i jeho dlouholetá práce pro Československou televizi, kde od roku 1968 režíroval celou řadu pořadů, hudebních seriálů i jednotlivých hudebně-zábavních filmů. Podílel se i na natáčení filmových písniček (což byla tehdejší obdoba dnešních videoklipů). Ján Roháč je dodnes považován za zakladatelskou osobnost moderní československé divadelní a televizní zábavy a to jak v České tak i ve Slovenské republice (moderní československá audiovizuální zábava). Spoluzakládal legendární Laternu magiku, podílel se na programu neméně slavného Kinoautomatu na světové výstavě EXPO'67 v kanadském Montrealu, pomáhal vytvořit tvář Divadla Semafor a to jak v přímo v divadle tak i v záznamech jeho představení pro Československou televizi.
Výběr z díla:
Divadelní režie:
Bukola aneb vrahem je pachatel (Varieté Alhambra)
Zuzana je zase sama doma (Divadlo Semafor - Jiří Suchý + Jiří Šlitr)
Dobře placená procházka (Divadlo Semafor - Jiří Suchý + Jiří Šlitr)
Hovory přes rampu (Miroslav Horníček)
Recitál Horníček-Hegerová (Miroslav Horníček a Hana Hegerová)
Dva muži někde (Miroslav Horníček)
Besídka v rašeliništi (Miloslav Šimek + Jiří Grossmann)
Zavěste prosím, volá Semafor (Miloslav Šimek a jeho hosté)
Filmové písničky:
Jezdím bez nehod
Marnivá sestřenice
Zčervená
Zhasněte lampióny
Život je pes
Televizní režie:
Dobře placená procházka (televizní film)
Písničky na zítra
Recital I. + II.
Návštěvní dny Šimka a Grossmanna
Hovory H (Miroslav Horníček a jeho hosté)
Přijela pouť (revuální pořad)
Byli jednou dva písaři (televizní seriál s Jiřím Sovákem a Miroslavem Horníčkem)
Traja chrobáci (televizní film)
… a další
Poznámka k datu narození:
Údaje o datu jeho narození se v různých zdrojích dost podstatně liší, některé zdroje uvádí datum 29.2.1932 (což byl tzv. „přestupný“ den) jiné zdroje pak uvádí datum 1.6.1932 nebo 18.6.1932