Upravit profil
Je nejstarší ze šesti dětí známého chirurga finského původu a zdravotní sestry. Po absolvování University of Michigan v Ann Arboru, kde studovala nejprve jazyky a pak dramatické umění, získala diplom v oboru krásných umění na Florida State...
Životopis
Je nejstarší ze šesti dětí známého chirurga finského původu a zdravotní sestry. Po absolvování University of Michigan v Ann Arboru, kde studovala nejprve jazyky a pak dramatické umění, získala diplom v oboru krásných umění na Florida State University.
Poč. 70. let pobývala ve Velké Británii, kde byla členkou pantomimického souboru Edinburgh Scotland's Travis Theatre. V roce 1973 se vrátila do USA, a než se uplatnila jako charakterní herečka na newyorských scénách, dělala číšnici a modelku v TV reklamách.
Odbornou hereckou průpravu jí poskytla Uta Hagenová v Herbert Berghof Studiu. Roku 1978 úspěšně debutovala na Broadwayi ve hře Davida Mameta V lesích a za svůj výkon byla odměněna cenou Theatre World Award. Za účinkování ve hře Julese Feiffera Malé vraždy dostala cenu Obie. Krátce nato se poprvé objevila na film. plátně jako Gail Packerová, sekretářka Výboru pro etiku právníků, u níž nalezne pomoc čestný a tvrdohlavý advokát (Al Pacino), ve společenskokritickém dramatu ...a spravedlnost pro všechny (r. N. Jewison).
Mezi nominovanými na Oscara 1984 a Zlatý glóbus 1984 se ocitla díky úloze bývalé tanečnice Hazel Zanussiové, o jejímž přátelství se sousedkou a spolupracovnicí z továrny (Goldie Hawnová) vypráví milostná komedie z období 2. světové války Odpolední směna (r. J. Demme).
Velmi zdařile se vyrovnala také s rolí nezodpovědné a excentrické Sylvie Fisherové, které byly svěřeny do péče dvě osiřelé neteře, v komedii podle románu Marilynne Robinsonové Tichá domácnost (r. B. Forsyth).
Za hlavní roli v TV dramatu pittsburgské dělnické rodiny Není nad domov získala Zlatý glóbus a nominaci na cenu Emmy a za roli ve sci-fi seriálu Amerika byla nominována na cenu Emmy a na Zlatý glóbus. Výraznou postavu svobodné lékařky (cena Emmy 1998) vytvořila v TV seriálu Chicago Hope (1994, Nemocnice Chicago Hope - ČTV; r. Michael Pressman).
Režírovala Oscarem oceněný krátký TV snímek Lieberman in Love (1996, Zamilovaný Lieberman), v němž také vytvořila po boku Dannyho Aiella hlavní ženskou úlohu.
V roce 2000 se postavila za kameru podruhé jako režisérka komediálního dramatu Můj první pán s Albertem Brooksem a Leelee Sobieskou. Roku 1989 slavila úspěch na Broadwayi ve hře Wendy Wassersteinové Heidiny kroniky.
Jejím manželem je od roku 1983 režisér Thomas Schlamme, s nímž má syna Wilsona (nar. 1988) a dvojčata Emmu a Joea (nar. 1993).
Poč. 70. let pobývala ve Velké Británii, kde byla členkou pantomimického souboru Edinburgh Scotland's Travis Theatre. V roce 1973 se vrátila do USA, a než se uplatnila jako charakterní herečka na newyorských scénách, dělala číšnici a modelku v TV reklamách.
Odbornou hereckou průpravu jí poskytla Uta Hagenová v Herbert Berghof Studiu. Roku 1978 úspěšně debutovala na Broadwayi ve hře Davida Mameta V lesích a za svůj výkon byla odměněna cenou Theatre World Award. Za účinkování ve hře Julese Feiffera Malé vraždy dostala cenu Obie. Krátce nato se poprvé objevila na film. plátně jako Gail Packerová, sekretářka Výboru pro etiku právníků, u níž nalezne pomoc čestný a tvrdohlavý advokát (Al Pacino), ve společenskokritickém dramatu ...a spravedlnost pro všechny (r. N. Jewison).
Mezi nominovanými na Oscara 1984 a Zlatý glóbus 1984 se ocitla díky úloze bývalé tanečnice Hazel Zanussiové, o jejímž přátelství se sousedkou a spolupracovnicí z továrny (Goldie Hawnová) vypráví milostná komedie z období 2. světové války Odpolední směna (r. J. Demme).
Velmi zdařile se vyrovnala také s rolí nezodpovědné a excentrické Sylvie Fisherové, které byly svěřeny do péče dvě osiřelé neteře, v komedii podle románu Marilynne Robinsonové Tichá domácnost (r. B. Forsyth).
Za hlavní roli v TV dramatu pittsburgské dělnické rodiny Není nad domov získala Zlatý glóbus a nominaci na cenu Emmy a za roli ve sci-fi seriálu Amerika byla nominována na cenu Emmy a na Zlatý glóbus. Výraznou postavu svobodné lékařky (cena Emmy 1998) vytvořila v TV seriálu Chicago Hope (1994, Nemocnice Chicago Hope - ČTV; r. Michael Pressman).
Režírovala Oscarem oceněný krátký TV snímek Lieberman in Love (1996, Zamilovaný Lieberman), v němž také vytvořila po boku Dannyho Aiella hlavní ženskou úlohu.
V roce 2000 se postavila za kameru podruhé jako režisérka komediálního dramatu Můj první pán s Albertem Brooksem a Leelee Sobieskou. Roku 1989 slavila úspěch na Broadwayi ve hře Wendy Wassersteinové Heidiny kroniky.
Jejím manželem je od roku 1983 režisér Thomas Schlamme, s nímž má syna Wilsona (nar. 1988) a dvojčata Emmu a Joea (nar. 1993).