Vyrůstal na farmě svého dědečka v Kansasu, odkud se rodina 1949 přestěhovala do kalifornského San Diega. Po středoškolských studiích navštěvoval herecké kurzy Dorothy McGuireové a Johna Swopea v sandiegském Old Globe Theatre, na jehož jevišti...

Životopis

Vyrůstal na farmě svého dědečka v Kansasu, odkud se rodina 1949 přestěhovala do kalifornského San Diega. Po středoškolských studiích navštěvoval herecké kurzy Dorothy McGuireové a Johna Swopea v sandiegském Old Globe Theatre, na jehož jevišti hrál drobné role v shakespearovském repertoáru. Od pol. 50. let se uplatnil mj. v TV seriálech Medic (1955, Lékař), Public Defender (1955, Veřejný obhájce), Loretta Young Show (1955), Cheyenne (1956), Conflict (1957, Konflikt) a Studio One (1958).

Jako film. herec byl velmi ovlivněn osobností Jamese Deana, který ho podnítil k malování a fotografování a po jehož boku hrál ve dvou filmech: jednoho z výrostků - Goona v kultovním dramatu Rebel bez příčiny (r. N. Ray) a dále syna Jordana Benedicta III v dramatu farmářské rodiny podle románu Edny Ferberové Gigant (r. G. Stevens).

Zpočátku hrál malé role ve velkých filmech a brzy si získal reputaci jako konfliktní a rebelující mladý charakterní herec s násilnickým laděním svého projevu. Když se stal v Hollywoodu nepohodlný, opustil tamní prostředí a usadil se v New Yorku, kde se připojil k okruhu bohémských intelektuálů kolem písničkáře Boba Dylana, básníka Allena Ginsberga a pop-artového výtvarníka a filmaře Andyho Warhola.

V roce 1961 se představil po boku Jamese Caana a Petera Fondy v broadwayské inscenaci hry Jamese Goldmana Krev, pot a Stanley Poole. V pol. 60. let se vrátil do Hollywoodu, ale ani tentokrát se jako nekonvenční a zarputilý herec příliš v tamních poměrech neprosadil. Mnohem lépe si však porozuměl s nezávislým producentem a režisérem Rogerem Cormanem, jehož způsob práce a tematický záběr jeho nízkorozpočtových filmů více odpovídal jeho představám.

Přátelství, jaká navázal s Jackem Nicholsonem a Peterem Fondou, kteří patřili ke Cormanovým oblíbeným hercům, vyvrcholilo jejich společným projektem, jímž dokázali do důsledku změnit tvář americké kinematografie. Podle kolektivně napsaného scénáře (nominace na Oscara 1969) a ve Fondově produkci režíroval svůj první film, legendární road movie Bezstarostná jízda (cena na MFF v Cannes za debut); vytvořil v něm ústřední part vlasatého motorkářského hippika Billa, který spolu se svým druhem (Peter Fonda) putuje napříč USA, a na cestě, kterou oba podnikají na motocyklech silných kubatur, prožívají nejrůznější dobrodružství.

Jeho bezprostředně následující režijní pokus, alegorický snímek o natáčení westernu v Andách Poslední film, se však již s tak jednoznačně příznivým ohlasem nesetkal. Závislost na drogách a alkoholu z něho učinila na mnoho let dobrovolného exulanta, jemuž poskytovali občasné herecké příležitosti ve svých filmech významní světoví režiséři: americký obchodník s padělanými obrazy Tom Ripley ve film. adaptaci detektivního románu Patricie Highsmithové Americký přítel (r. W. Wenders);

Dále si zahrál seržanta Jacka Falena, který převáží vlakem přes USA rakev svého padlého přítele z Vietnamu, v psychologickém dramatu Koleje (r. H. Jaglom); americký fotoreportér, vegetující uprostřed kambodžské džungle během vietnamského konfliktu, v epickém podobenství válečného pekla Apokalypsa (r. F. F. Coppola).

V roce 1982 se podrobil na psychiatrické klinice léčbě z drogové závislosti. Umělecky se rehabilitoval až ve druhé pol. 80. let sérií menších, ale výrazných rolí, jež ho znovu vynesly do mezinárodního povědomí. Působivý výkon, oceněný na MFF v Montrealu 1986, podal v úloze démonického psychopata Franka Boothe, šéfa bandy překupníků drog, jehož zločineckou činnost pomůže zmařit mladík (Kyle MacLachlan), který přitom odhaluje tajemství barové zpěvačky (Isabella Rosselliniová), v erotickém thrilleru Modrý samet (r. D. Lynch).

Na Oscara 1986 byl nominován za roli někdejšího basketbalového hráče Flatche zvaného Střelec, který neunesl ústup ze slávy a propadl alkoholu, ve sportovním dramatu Hráči z Indiany (r. D. Anspaugh). Vedle herectví a příležitostného režírování (Zčistajasna, Barvy, Hra s ohněm, Žhavé místo, Námořní policie) se stále věnuje fotografování; uspořádal po světě řadu výstav a vydal knihu fotografií Out of the Sixties (1988, Ze šedesátých let).

Poč. března 1995 navštívil Prahu, aby se zúčastnil vernisáže výstavy svých starých fotografií, premiéry filmu Bezstarostná jízda, diskuse se studenty Filozofické fakulty UK a udílení výročních film. cen Český lev. Rovněž byl oficiálním hostem 1. ročníku MFF Zlatý Golem v Praze 1995.

V letech 1961-67 měl za manželku Brooke Haywardovou, 1970 se stačil oženit i rozvést se zpěvačkou skupiny Mamas and Papas a herečkou Michelle Phillipsovou, 1973 uzavřel sňatek s herečkou Dariou Halprinovou a 1988-92 měl za manželku Katharine La Nasaovou, 1996 se oženil s Victorií Duffyovou, dcerou neurologa na Harvardské univerzitě.

Dennis Hopper zemřel v sobotu, 29. května 2010. Trpěl rakovinou. Zemřel ve svém domě v kalifornském Venice obklopen rodinou a přáteli.