Již během studií na michiganské Cass Technical High School vystupovala jako dirigentka skupin povzbuzujících fotbalová mužstva. 1951-57 dělala modelku v Texasu a New Yorku a pod jménem Keri Flynnová tančila v nočních klubech v Montrealu. Na poč....

Životopis

Již během studií na michiganské Cass Technical High School vystupovala jako dirigentka skupin povzbuzujících fotbalová mužstva. 1951-57 dělala modelku v Texasu a New Yorku a pod jménem Keri Flynnová tančila v nočních klubech v Montrealu. Na poč. své umělecké kariéry, kdy se snažila uplatnit v TV a před film. kamerou, používala jména Erica Deanová a Ellen McRaeová.

V letech 1956-57 účinkovala jako sboristka v TV show Jackieho Gleasona a 1957 debutovala na Broadwayi v komedii Sama Lockeho Snadná kořist. Poč. 70. let absolvovala hereckou průpravu v Actors Studiu u Lee Strasberga, po jehož smrti se stala 1982-84 spolu s Al Pacinem uměleckou ředitelkou tohoto proslulého učiliště, v němž režírovala 1979 hru Normana Krasny Bunny.

Od pol. 60. let se objevovala v malých film. rolích, ale do širšího povědomí se dostala koncem 60. let díky TV seriálu The Doctors (Lékaři). Upozornila na sebe zejm. v dílech tvůrců tzv. nového Hollywoodu (P. Mazursky, P. Bogdanovich, B. Rafelson a M. Scorsese), kde se prosadila postavami matek, za jejichž ztvárnění v nostalgickém dramatu Poslední představení (r. P. Bogdanovich) a v hororu Vymítač ďábla (r. W. Friedkin) byla nominována na Oscary 1971 a 1973.

Mezinárodní popularitu, Oscara 1974 a cenu BAFTA 1975 jí přinesla úloha ovdovělé matky Alice Hyattové, která se snaží změnit svůj dosavadní život a stát se zpěvačkou, v melodramatu Alice tu už nebydlí (r. M. Scorsese). 1975 hrála v broadwayské inscenaci milostné komedie Bernarda Sladea Příští rok ve stejnou dobu vdanou ženu jménem Doris, která se pravidelně každý rok schází v jednom kalifornském motelu s ženatým mužem. Tatáž role ve stejnojmenné film. verzi (r. R. Mulligan) jí zajistila další nominaci na Oscara 1978.

Počtvrté se ucházela o Oscara 1980 rolí Edny McCauleyové, která v sobě objeví po autohavárii mimořádné léčitelské schopnosti, v okultním dramatu Zmrtvýchvstání (r. D. Petrie). Byla členkou poroty MFF v Karlových Varech 1997. Celkem třikrát se vdávala a jejím druhým manželem byl režisér Paul Roberts.