Po ukončení hereckých studií na Vysoké škole divadelního a film. umění v Budapešti (1983) nastoupila angažmá do divadla Vígszínház, kde vytvořila řadu velkých postav v Shakespearových hrách (lady Anna v Richardovi III., Rosalinda v Jak se vám...

Životopis

Po ukončení hereckých studií na Vysoké škole divadelního a film. umění v Budapešti (1983) nastoupila angažmá do divadla Vígszínház, kde vytvořila řadu velkých postav v Shakespearových hrách (lady Anna v Richardovi III., Rosalinda v Jak se vám líbí, Viola ve Večeru tříkrálovém) i v dílech jiných klasických autorů (např. Johanka v Shawově Johance z Arcu).

Před film. kamerou debutovala úlohou jedné z gymnazistek v tragikomedii Ča-ča-ča (r. J. Kovácsi). Její herecký rejstřík jí umožňuje pohybovat se ve značně širokém spektru charakterů, které dokáže přesvědčivě vystihnout ať už se jedná o postavy tragické, osudové, pohádkové či komické: Šípková Růženka, jejíž procitnutí se snaží zmařit čarodějnice vyvolané fantazií bratří Grimmů, v poetické alegorii Sabat čarodějnic (r. J. Rózsa); tanečnice ze sboru Věruška, s níž se dvakrát oženil slavný operetní skladatel Imre Kálmán (Péter Huszti), v životopisném snímku Hudba života (r. Gy. Palásthy); Eurydika ve film. verzi Gluckovy opery z řecké mytologie Orfeus a Eurydika (r. I. Gaál); tvrdohlavá Marika, dcera podnikavého trhovce (Károly Eperjes), o jehož rodině na pozadí bouřlivých historických událostí po 2. světové válce pojednává psychologicko-společenské drama Cena zlata (r. G. Bereményi); záhadná plavovláska, jejímuž kouzlu podlehne mladý profesor hudby (Péter Rudolf), v komedii Štír požírá Blížence k snídani (r. P. Gárdos).

Na národní přehlídce v Budapešti 1996 byla oceněna za dvě role: sličná psychiatrička, v jejímž náručí nalézá štěstí úspěšný ženatý dirigent (András Kern), v černé komedii Straccatella (r. A. Kern); Enikő, jedna ze tří hrdinek ztřeštěné tragikomedie o třech zoufale rozhádaných, rozvádějících se manželských dvojicích Holky (r. I. Szabóová).

Během 90. let se však začala stále víc věnovat divadelní režii a svými inscenacemi si získala uznání doma i v zahraničí: Büchnerova komedie Leonce a Lena (1993), muzikál West Side Story (1994), Kleistova rytířská hra Kačenka z Heilbronnu (1995), Shakespearovy komedie Jak se vám líbí (1996) a Mnoho povyku pro nic (1999), Brechtovy dramata Baal (1997) a Maloměšťákova svatba (1999), Labichova burleska Slaměný klobouk (1998).

V Činohře Slovenského národního divadla režírovala Jak se vám líbí (1996) a pro pražské Stavovské divadlo nastudovala Mnoho povyku pro nic (1999).

Kromě toho slaví úspěchy také jako zpěvačka; na svém prvním CD albu E.Tango (1999) interpretuje stará tanga v moderním aranžmá.

Je laureátkou Ceny Mari Jászaiové a držitelkou titulu zasloužilá umělkyně. Byla oficiálním hostem MFF v Karlových Varech 1997.