Upravit profil
František Šťastný byl český silniční motocyklový závodník, který se už za svého života stal legendou. Narodil se v Kochánkách nad Jizerou. Jako patnáctiletý začínal závodit na kole, v roce 1948 dokonce reprezentoval spolu s takovou cyklistickou...
Životopis
František Šťastný byl český silniční motocyklový závodník, který se už za svého života stal legendou. Narodil se v Kochánkách nad Jizerou. Jako patnáctiletý začínal závodit na kole, v roce 1948 dokonce reprezentoval spolu s takovou cyklistickou hvězdou, jakou byl Jan Veselý, Československo v prvním ročníku Závodu míru .
Svého prvního motocyklového závodu se zúčastnil na jaře 1947 na motocyklu DKW pod jménem svého nevlastního bratra, protože sám ještě nevlastnil řidičský průkaz. Poté, stále ještě jako soukromý jezdec, startoval na ojetém motocyklu Norton s označením „Blesk Speciál“, s nímž v roce 1952 skončil na Velké ceně Československa v Brně na vynikajícím 7. místě.
V roce 1953 byl přijat jako závodní a zajížděcí jezdec do Jawy, s jejíž značkou spojil celý zbytek své závodnické kariéry, a spolu s Gustavem Havlem pro ni vybojoval řadu úspěchů. Závodil na strojích Jawa 500 2xOHC, Jawa 350 2xOHC i Jawa 250. Příležitostně, když Jawa neměla vhodný stroj pro některou objemovou kategorii, startoval i na strojích ČZ (Česká zbrojovka, Strakonice) či MZ (Motorrad- und Zweiradwerk, Zschopau, Německá demokratická republika).
Na stroji Jawa se František Šťastný stal pětkrát Mistrem Československa:
1956: v kategorii 500 ccm
1958: 350 ccm
1959: 350 ccm
1960: 250 ccm
1965: 350 ccm
Dosáhl i skvělých úspěchů v seriálu mistrovství světa, kde v konkurenci jezdců na strojích MV Agusta (např. John Surtees, Mike Hailwwod, či legendární Giacomo Agostini), Honda (např. Jim Redman), dosáhl následujícího celkového umístění:
1960: 4. místo v kategorii 350 ccm
1961: 2. místo (350 ccm)
1962: 4. místo (350 ccm) a 9. místo (500 ccm)
1963: 4. místo (350 ccm)
1965: 5. místo (350 ccm)
1966: 7. místo (250 ccm), 4. místo (350 ccm) a 4. místo (500 ccm)
Za těmito umístěními se skrývají tvrdé boje na mezinárodních okruzích. Uveďme alespoň nejvýznamnější vítězství Františka Šťastného na mezinárodní scéně:
Velká cena Československa: 1954 250 ccm, 1956 350 ccm, 1958 350 ccm, 1959 350 ccm, 1960 250 ccm i 350 ccm, 1961 350 ccm, 1962 500 ccm
Velká cena Rakouska: 1960 350 ccm, 1962 350 ccm
Velká cena Německé demokratické republiky: 1966 500 ccm
Velká cena Spolkové republiky Německo: 1961 350 ccm
Velká cena Švédska: 1961 350 ccm
Za nejobtížnější silniční motocyklový závod v době aktivního závodění Františka Šťastného byla považována slavná Tourist Trophy, která se od roku 1907 jezdí na britském ostrově Man. Poprvé František Šťastný na ostrově Man závodil v roce 1957 v kategorii 250 ccm, která se však nejela na hlavním okruhu Mountain Course, ale na kratším okruhu Clymse Course (dlouhém 10,79 míle). Závod se jel na 10 kol, tedy 107,9 míle. František Šťastný se zdržel v boxech opravou výfuku a dojel proto až na 12. místě. Přesto si přivezl cenu – stříbrnou kopii hlavní trofeje, jež se udělovala závodníkům, kteří do cíle dorazili v čase lepším naž čas vítěze plus 1/8. Většího úspěchu dosáhl v tomtéž závodě závodník Jawy František Bartoš, který se v téže kategorii umístil na 4. místě. Lépe dopadl František Šťastný v roce 1961, kdy se v kategorii 350 ccm umístil na 5. místě. Tento 236,38 mil dlouhý závod se jel na 6 kol hlavního okruhu Mountain Course. V letech 1962 a 1963 se umístil v kategorii 350 ccm shodně na 3. místě. V roce 1964 závod nedokončil, když mu po čtyřech kolech praskla zadní kyvná vidlice a František musel odstoupit ze druhého místa. V roce 1965 dojel s motocyklem ČZ 250 na 5. místě, ve třistapadesátkách propálil píst a tak musel ve 3. kole odstoupit ze 4. místa. Byla to zřejmě konstrukční vada, protože stejnou závadu měl v témže závodě po ujetí přibližně stejné vzdálenosti i Gustav Havel. V roce 1966 závodil ve třech kategoriích – 250 ccm, 350 ccm a 500 ccm. V tréninku havaroval a byl v bezvědomí odvezen do nemocnice v Ramsey, ale po dvou nocích strávených v nemocnici se vrátil na trať. Dvěstěpadesátky jel na motocyklu ČZ a dojel čtvrtý. Ve třistapadesátkách mu motor nešel na plný výkon a tak skončil devátý, v pětistovkách skončil pátý. Na ostrově Man si mezi diváky František Šťastný vysloužil velkou popularitu a v roce 1967 se dostal na titulní stranu výroční publikace Tourist Trophy.
Během své aktivní závodní motocyklové kariéry se František Šťastný nevyhnul haváriím a utrpěl několik zranění:
1948 - Jičín - pád v rychlosti 110 km/h, úraz krční páteře, levého kolena, bezvědomí 20 minut
1950 - Liberec - pád v rychlosti 130 km/h, úraz pravého ramene a pravého kotníku
1954 - Velká cena Německé demokratické republiky - střet se psem v rychlosti 205 km/h - úraz levého kolene, šlachy v levém kotníku
1957 - Vídeň - pád ve 140 km/h, náraz do 3 patníků - zhmožděnina levé ledviny, zlomenina 3 žeber, úraz pravého kyčle a kotníku, bezvědomí 45 minut
1959 - Hradec Králové - pád ve 170 km/h, otevřená zlomenina levého lokte, úraz obou kolen, bezvědomí 30 minut
1962 - Velká cena Rakouska - pád ve 150 km/h - úraz levé klíční kosti a levého kolena
1964 - Velká cena Spolkové republiky Německo - pád ve 180 km/h - šestinásobná tříštivá zlomenina holenní kosti levé nohy
1966 - Tourist Trophy - pád v tréninku v důsledku zadření motoru v rychlosti 230 km/h - úraz obou kolen a pravého kotníku, bezvědomí 180 minut
1970 - Hořice - pád ve 140 km/h - zlomenina levého bederního obratle, zhmoždění levé ledviny, bezvědomí 30 minut
Po skončení aktivní kariéry motocyklového závodníka působil František Šťastný nějaký čas v motoritické redakci Československé televize jako komentátor motoristických sportovních přenosů.
Svého prvního motocyklového závodu se zúčastnil na jaře 1947 na motocyklu DKW pod jménem svého nevlastního bratra, protože sám ještě nevlastnil řidičský průkaz. Poté, stále ještě jako soukromý jezdec, startoval na ojetém motocyklu Norton s označením „Blesk Speciál“, s nímž v roce 1952 skončil na Velké ceně Československa v Brně na vynikajícím 7. místě.
V roce 1953 byl přijat jako závodní a zajížděcí jezdec do Jawy, s jejíž značkou spojil celý zbytek své závodnické kariéry, a spolu s Gustavem Havlem pro ni vybojoval řadu úspěchů. Závodil na strojích Jawa 500 2xOHC, Jawa 350 2xOHC i Jawa 250. Příležitostně, když Jawa neměla vhodný stroj pro některou objemovou kategorii, startoval i na strojích ČZ (Česká zbrojovka, Strakonice) či MZ (Motorrad- und Zweiradwerk, Zschopau, Německá demokratická republika).
Na stroji Jawa se František Šťastný stal pětkrát Mistrem Československa:
1956: v kategorii 500 ccm
1958: 350 ccm
1959: 350 ccm
1960: 250 ccm
1965: 350 ccm
Dosáhl i skvělých úspěchů v seriálu mistrovství světa, kde v konkurenci jezdců na strojích MV Agusta (např. John Surtees, Mike Hailwwod, či legendární Giacomo Agostini), Honda (např. Jim Redman), dosáhl následujícího celkového umístění:
1960: 4. místo v kategorii 350 ccm
1961: 2. místo (350 ccm)
1962: 4. místo (350 ccm) a 9. místo (500 ccm)
1963: 4. místo (350 ccm)
1965: 5. místo (350 ccm)
1966: 7. místo (250 ccm), 4. místo (350 ccm) a 4. místo (500 ccm)
Za těmito umístěními se skrývají tvrdé boje na mezinárodních okruzích. Uveďme alespoň nejvýznamnější vítězství Františka Šťastného na mezinárodní scéně:
Velká cena Československa: 1954 250 ccm, 1956 350 ccm, 1958 350 ccm, 1959 350 ccm, 1960 250 ccm i 350 ccm, 1961 350 ccm, 1962 500 ccm
Velká cena Rakouska: 1960 350 ccm, 1962 350 ccm
Velká cena Německé demokratické republiky: 1966 500 ccm
Velká cena Spolkové republiky Německo: 1961 350 ccm
Velká cena Švédska: 1961 350 ccm
Za nejobtížnější silniční motocyklový závod v době aktivního závodění Františka Šťastného byla považována slavná Tourist Trophy, která se od roku 1907 jezdí na britském ostrově Man. Poprvé František Šťastný na ostrově Man závodil v roce 1957 v kategorii 250 ccm, která se však nejela na hlavním okruhu Mountain Course, ale na kratším okruhu Clymse Course (dlouhém 10,79 míle). Závod se jel na 10 kol, tedy 107,9 míle. František Šťastný se zdržel v boxech opravou výfuku a dojel proto až na 12. místě. Přesto si přivezl cenu – stříbrnou kopii hlavní trofeje, jež se udělovala závodníkům, kteří do cíle dorazili v čase lepším naž čas vítěze plus 1/8. Většího úspěchu dosáhl v tomtéž závodě závodník Jawy František Bartoš, který se v téže kategorii umístil na 4. místě. Lépe dopadl František Šťastný v roce 1961, kdy se v kategorii 350 ccm umístil na 5. místě. Tento 236,38 mil dlouhý závod se jel na 6 kol hlavního okruhu Mountain Course. V letech 1962 a 1963 se umístil v kategorii 350 ccm shodně na 3. místě. V roce 1964 závod nedokončil, když mu po čtyřech kolech praskla zadní kyvná vidlice a František musel odstoupit ze druhého místa. V roce 1965 dojel s motocyklem ČZ 250 na 5. místě, ve třistapadesátkách propálil píst a tak musel ve 3. kole odstoupit ze 4. místa. Byla to zřejmě konstrukční vada, protože stejnou závadu měl v témže závodě po ujetí přibližně stejné vzdálenosti i Gustav Havel. V roce 1966 závodil ve třech kategoriích – 250 ccm, 350 ccm a 500 ccm. V tréninku havaroval a byl v bezvědomí odvezen do nemocnice v Ramsey, ale po dvou nocích strávených v nemocnici se vrátil na trať. Dvěstěpadesátky jel na motocyklu ČZ a dojel čtvrtý. Ve třistapadesátkách mu motor nešel na plný výkon a tak skončil devátý, v pětistovkách skončil pátý. Na ostrově Man si mezi diváky František Šťastný vysloužil velkou popularitu a v roce 1967 se dostal na titulní stranu výroční publikace Tourist Trophy.
Během své aktivní závodní motocyklové kariéry se František Šťastný nevyhnul haváriím a utrpěl několik zranění:
1948 - Jičín - pád v rychlosti 110 km/h, úraz krční páteře, levého kolena, bezvědomí 20 minut
1950 - Liberec - pád v rychlosti 130 km/h, úraz pravého ramene a pravého kotníku
1954 - Velká cena Německé demokratické republiky - střet se psem v rychlosti 205 km/h - úraz levého kolene, šlachy v levém kotníku
1957 - Vídeň - pád ve 140 km/h, náraz do 3 patníků - zhmožděnina levé ledviny, zlomenina 3 žeber, úraz pravého kyčle a kotníku, bezvědomí 45 minut
1959 - Hradec Králové - pád ve 170 km/h, otevřená zlomenina levého lokte, úraz obou kolen, bezvědomí 30 minut
1962 - Velká cena Rakouska - pád ve 150 km/h - úraz levé klíční kosti a levého kolena
1964 - Velká cena Spolkové republiky Německo - pád ve 180 km/h - šestinásobná tříštivá zlomenina holenní kosti levé nohy
1966 - Tourist Trophy - pád v tréninku v důsledku zadření motoru v rychlosti 230 km/h - úraz obou kolen a pravého kotníku, bezvědomí 180 minut
1970 - Hořice - pád ve 140 km/h - zlomenina levého bederního obratle, zhmoždění levé ledviny, bezvědomí 30 minut
Po skončení aktivní kariéry motocyklového závodníka působil František Šťastný nějaký čas v motoritické redakci Československé televize jako komentátor motoristických sportovních přenosů.