Hédi Temessy

herečka

Narození:
6. května 1925
Úmrtí:
25. května 2001
Po absolvování budapešťské Vysoké divadelní a filmové školy (1948) vystřídala angažmá mj. v budapešťských divadlech Művész Színház, Belvárosi Színház, Petöfi Színház, Jókai Színház a Nemzeti Színház (Národní divadlo), kde vytvořila řadu ženských...

Životopis

Po absolvování budapešťské Vysoké divadelní a filmové školy (1948) vystřídala angažmá mj. v budapešťských divadlech Művész Színház, Belvárosi Színház, Petöfi Színház, Jókai Színház a Nemzeti Színház (Národní divadlo), kde vytvořila řadu ženských postav v klasickém repertoáru: Timea v Jókaiově Zlatém muži, Marta v Csikyho Babičce, Anitra v Ibsenově Peer Gyntovi, Vivie v Shawově Živnosti paní Warrenové, Dora v Babelově Mariji, Julia Luccaniová v Hochhuthově Náměstkovi a Clara Zachanassianová v Dürrenmattově Návštěvě staré dámy.

Už v první film. úloze upozornila na svůj mimořádně kultivovaný herecký projev v postavě křehké Márie, společenskými konvencemi zdeptané dcery barona Dőryho (Lajos Rajczy), ve film. přepisu románu Kálmána Mikszátha Podivné manželství (r. M. Keleti).

Ve film. adaptaci románu Zsigmonda Móricze Příbuzní (r. F. Máriássy) vytvořila typ exaltované venkovské paničky Magdalény. Větší role dostávala až od pol. 70. let (Zrcadlové obrazy, Pavoučí fotbal), ale zaujala i menšími party jako byla např. postava ženy v kině ve sportovní retrokomedii Fotbal starých časů (r. P. Sándor).

Největších úspěchů na film. plátně však dosáhla teprve v pozdějším věku, kdy ztělesňovala staré ženy s pohnutým osudem.

Za své mimořádné výkony byla třikrát oceněna na národním festivalu v Budapešti (1984, 1985, 2000): stará Židovka Róza, která se s manželem (Ferenc Zenthe) ujme na čas křesťanského sirotka (Gábor Fehér), v komorním psychologickém dramatu z období 2. světové války Jóbova vzpoura (r. I. Gyöngyössy, B. Kabay); nemocná majitelka rozlehlého budapešťského bydlení Hédi, o jejíž přízeň bojují čtyři mladí podnájemníci za účelem získání bytů, v komorním psychologickém dramatu Podzimní almanach (r. B. Tarr); obětavá stará žena, trpělivě snašející rozmary svého manžela-profesora (Ivan Darvas), v komorním existenciálním dramatu Film... (r. A. Surányi).