Ilan Ramon

kosmonaut, pilot letadla

Narození:
20. června 1954
Úmrtí:
1. února 2003, důvod: havárie raketoplánu Columbia
Upravit profil
Ilan Ramon byl bojový pilot izraelského vojenského letectva a později první izraelský kosmonaut. Ramon byl specialistou pro užitečné zatížení na misi raketoplánu Columbia STS-107, která skončila havárií, při které zahynul spolu s šesti dalšími...

Životopis

Ilan Ramon byl bojový pilot izraelského vojenského letectva a později první izraelský kosmonaut. Ramon byl specialistou pro užitečné zatížení na misi raketoplánu Columbia STS-107, která skončila havárií, při které zahynul spolu s šesti dalšími členy posádky, když se raketoplán vracel z vědecké mise. Ramon je jako jediný neamerický občan nositelem civilního ocenění Congressional Space Medal of Honor. Jako bojový pilot se v roce 1980 zúčastnil operace Opera, při níž byl zničen irácký jaderný komplex Osirak. Zúčastnil se Jomkipurské i První libanonské války.

Osobní život
Ilan Ramon se narodil ve městě Ramat Gan a vyrůstal ve městě Beerševa. Jeho matka a babička jsou přeživší koncentračního tábora Auschwitz-Birkenau. Přestože byl sekulární Žid, snažil se po čas strávený na oběžné dráze Země dodržovat židovské zvyklosti. V jednom interview prohlásil: „Cítím, že reprezentuji všechny Židy a všechny Izraelce.“ Byl prvním kosmonautem, který požadoval košer stravu a který pronesl při příchodu šabatu ve vesmíru kiduš. V okamžiku, kdy raketoplán přelétal nad Jeruzalémem, odříkával modlitbu Šema Jisra'el.

Let do vesmíru
Ramon byl zřejmě nejznámějším členem posádky mise STS-107, jelikož již před jeho odletem probíhaly vášnivé rabínské disputace o tom zda a jak dodržovat ve vesmíru šabat, či otázky kolem košer stravy. V Izraeli byl jednou z nejsledovanějších osob a jeho plakáty visely v pokojích téměř každého teenagera.

Při své vesmírné misi sebou Ramon měl několik velice symbolických předmětů. Patřil mezi ně malý svitek Tóry, který byl zachráněn z koncentračního tábora Bergen-Belsen, dále pak kresbu pražského židovského chlapce Petra Ginze, jenž zahynul v koncentračním táboru Osvětim a mezuzu omotanou ostnatým drátem, která měla symbolizovat právě koncentrační tábory.

Na palubě bylo sedm kosmonautů: Richard Douglas Husband, Michael Anderson, Kalpana Chawlaová, David Brown, Laurel Clarková, Ilan Ramon z Izraele a William McCool. Během letu provedli 80 různých experimentů. Úspěch mise se však proměnil v katastrofu, když během přistávacího manévru se v atmosféře nad Texasem raketoplán rozpadl a celá posádka zahynula.

Zanechal po sobě manželku Ronu a jejich čtyři děti. Při jeho pohřbu prohlásil tehdejší izraelský premiér Ariel Šaron:

„ Syn ženy, jež přežila holocaust, a otce, který bojoval za nezávislost... ukazoval, že navzdory tragédiím si Židé našli místo ve světě a mohou být úspěšní. “

Jeho hrob byl postaven v Jizre'elském údolí v Galileji mošavu Nahalal.

Vzdělání
Ilan Ramon dokončil střední školu v roce 1972. V roce 1987 promoval jako magistr vědeckého stupně elektroniky a počítačového inženýrství na Telavivské univerzitě.

Kariéra u letectva
Ilan Ramon byl plukovník (Aluf Mišne) a bojový pilot izraelského vojenského letectva, s tisíci nalítanými hodinami. V roce 1980 se dostal do první skupiny izraelských pilotů, kteří létali na nově získaných strojích F-16. V roce 1981 se v rámci operace Opera zúčastnil bombardování nedokončeného iráckého jaderného reaktoru v Osiraku. Při této misi byl nejmladším členem týmu.

V roce 1974 dokončil studium na Letecké škole izraelského letectva, jako bojový pilot. V letech 1974-1976 se zúčastnil základních cvičení a operací na strojích Douglas A-4 Skyhawk. V letech 1976-1980 pak základních cvičení a operací na strojích Dassault Mirage III. Když v roce 1980 izraelské letectvo vytvořilo první letku stíhacích letounů F-16, zúčastnil se základních cvičení a operací na základně amerického letectva Hill Air Force Base v Utahu. V letech 1981-1983 sloužil jako zástupce velitele F-16 Letky B. V roce 1982 se zúčastnil operace Mír pro Galileu. Po dokončení studia na Telavivské univerzitě sloužil v letech 1988-1990 jako zástupce velitele Letky A F-4, Letka Phantom. Během roku 1990 dokončil velitelský letecký kurz. V letech 1990-1992 byl velitelem letky strojů F-16. V letech 1992-1994 zastával funkci velitele Letecké sekce v Oddělení operačních požadavků. V roce 1994 byl povýšen do hodnosti plukovníka a jmenován velitelem Oddělení operačních požadavků a vývoje zbraní. Na tomto postu setrval až do roku 1998, kdy se stal kosmonautem.

Plukovník Ramon nalétal za svou kariéru přes 3 000 hodin na strojích A-4, Mirage III-C, F-4 a přes 1 000 hodin na strojích F-16.