Upravit profil
James Roy Horner byl americký hudební skladatel, autor filmové hudby. Pro jeho díla jsou typické prvky elektronické hudby, chorály a hojně využívá také prvky z keltské tradiční hudby. Svůj talent uplatnil v mnoha hollywoodských trhácích jako byly...
Životopis
James Roy Horner byl americký hudební skladatel, autor filmové hudby. Pro jeho díla jsou typické prvky elektronické hudby, chorály a hojně využívá také prvky z keltské tradiční hudby.
Svůj talent uplatnil v mnoha hollywoodských trhácích jako byly např. Titanic (dodnes nejprodávanější filmový soundtrack), Apollo 13, Statečné srdce, Star Trek II a III a nejnověji Avatar. Proměnil dvě z celkem jedenácti nominací na Oscara a taktéž byl oceněn Zlatým glóbem a cenou Grammy.
Dětství a studium
Narodil se v Los Angeles v Kalifornii. Jeho otec (pocházel z Holic v Čechách) byl rakouský imigrant, občasný režisér a producent Harry Horner. V pěti letech začal hrát na klavír. Rané dětství prožil v Londýně, kde navštěvoval Royal College of Music (Královskou hudební akademii) a studoval u hudebního skladatele György Ligetiho. Na univerzitě v Jižní Karolíně získal titul bakaláře hudby a na Kalifornské univerzitě v Los Angeles obdržel doktorát (jeho učitelem tam byl, mimo jiné, japonsko-americký skladatel Paul Chihara).
Kariéra
V roce 1976 během svých studií hudby na University of California v Los Angeles, složil několik koncertních skladeb, ale příliš nezaujaly místní publikum. Během roku 1978, kdy dokončoval studia byl osloven American Film Institute (americký filmový institut), aby složil hudbu k několika studentským filmům. Zanevřel tedy na skládání klasické hudby a rozhodl se skládat hudbu k filmům, které osloví větší publikum.
Silně ovlivněn Jerrym Goldsmithem (např. Rambo, Mumie, Šerifové) a Johnem Williamsem (Star Wars, Indiana Jones) složil první hudbu k celovečernímu filmu The Lady in Red v r. 1979. Stejně jako jeho vrstevníci a kolegové, začínal na béčkových akčních filmech. V roce 1982 dostal šanci složit hudbu ke snímku Star Trek II: Khanův hněv. Tímto filmem se stal mainstreamovým filmovým skladatelem. Následně svoje postavení upevnil hudbou pro filmy jako např. Planeta Krull, Star Trek III: Pátrání po Spockovi, Komando, Vetřelci (první nominace na Oscara) a Willow.
Na počátku devadesátých let složil znělku k 75. výročí Universalu (znělka byla premiérou k filmu Návrat do budoucnosti III. a zůstala v několika podobách až do roku 1997). V roce 1995 složil hudbu k velkofilmům Statečné srdce a Apollo 13 (za oba získal nominace na Oscara). Zásadní zlom v jeho kariéře přišel v roce 1997, kdy obdržel nabídku na složení hudby k filmu Titanic. Album se stalo dodnes nejprodávanějším soundtrackem všech dob (prodáno přes 27 milionu kopií celosvětově) a na sedmdesátém udělování cen Oscar proměnil obě nominace – za nejlepší hudbu a za nejlepší píseň. Tou byla píseň My Heart Will Go On, ke které napsal hudbu o text se postaral textař Will Jennings. Současně obdržel tři ceny Grammy a dva Zlaté glóby za píseň i za soundtrack.
Od Titanicu pokračoval v komponování pro hollywoodské filmy, např. Dokonalá bouře, Čistá duše nebo Zorro: Tajemná tvář. Zároveň skládal hudbu i pro komornější díla, např. Iris či Bobby Jones: Stroke of genius.
V roce 2006 složil znělku i pro Evening News na televizi CBS. Spolupráce s touto americkou televizí vydržela dodnes – prakticky veškeré znělky této televize pochází od něj.
V roce 2008 se opět spojil s Jamesem Cameronem a složil hudbu k jeho velkofilmu Avatar (2009).
V roce 2012 složil hudbu k filmovému restartu o Spidermanovi (Amazing Spider-man). Jeho zatím poslední film, ke kterému složil hudbu je film Romeo a Julie (2013).
Též složil hudbu k filmu Streets of fire (1984) a Young guns (1989), ale nakonec byla nahrazena jinými skladateli.
Kromě hudby k filmům a seriálům, složil i několik koncertních skladeb: 1976: "Conversations", 1977: "Spectral Shimmers", 1998: "Titanic Suite" (album Back to Titanic), 2000: "A Forest Passage", 2012: "Titanic 3D Premiere" a 2013: "Double Concerto for Violin and Cello"
Svůj talent uplatnil v mnoha hollywoodských trhácích jako byly např. Titanic (dodnes nejprodávanější filmový soundtrack), Apollo 13, Statečné srdce, Star Trek II a III a nejnověji Avatar. Proměnil dvě z celkem jedenácti nominací na Oscara a taktéž byl oceněn Zlatým glóbem a cenou Grammy.
Dětství a studium
Narodil se v Los Angeles v Kalifornii. Jeho otec (pocházel z Holic v Čechách) byl rakouský imigrant, občasný režisér a producent Harry Horner. V pěti letech začal hrát na klavír. Rané dětství prožil v Londýně, kde navštěvoval Royal College of Music (Královskou hudební akademii) a studoval u hudebního skladatele György Ligetiho. Na univerzitě v Jižní Karolíně získal titul bakaláře hudby a na Kalifornské univerzitě v Los Angeles obdržel doktorát (jeho učitelem tam byl, mimo jiné, japonsko-americký skladatel Paul Chihara).
Kariéra
V roce 1976 během svých studií hudby na University of California v Los Angeles, složil několik koncertních skladeb, ale příliš nezaujaly místní publikum. Během roku 1978, kdy dokončoval studia byl osloven American Film Institute (americký filmový institut), aby složil hudbu k několika studentským filmům. Zanevřel tedy na skládání klasické hudby a rozhodl se skládat hudbu k filmům, které osloví větší publikum.
Silně ovlivněn Jerrym Goldsmithem (např. Rambo, Mumie, Šerifové) a Johnem Williamsem (Star Wars, Indiana Jones) složil první hudbu k celovečernímu filmu The Lady in Red v r. 1979. Stejně jako jeho vrstevníci a kolegové, začínal na béčkových akčních filmech. V roce 1982 dostal šanci složit hudbu ke snímku Star Trek II: Khanův hněv. Tímto filmem se stal mainstreamovým filmovým skladatelem. Následně svoje postavení upevnil hudbou pro filmy jako např. Planeta Krull, Star Trek III: Pátrání po Spockovi, Komando, Vetřelci (první nominace na Oscara) a Willow.
Na počátku devadesátých let složil znělku k 75. výročí Universalu (znělka byla premiérou k filmu Návrat do budoucnosti III. a zůstala v několika podobách až do roku 1997). V roce 1995 složil hudbu k velkofilmům Statečné srdce a Apollo 13 (za oba získal nominace na Oscara). Zásadní zlom v jeho kariéře přišel v roce 1997, kdy obdržel nabídku na složení hudby k filmu Titanic. Album se stalo dodnes nejprodávanějším soundtrackem všech dob (prodáno přes 27 milionu kopií celosvětově) a na sedmdesátém udělování cen Oscar proměnil obě nominace – za nejlepší hudbu a za nejlepší píseň. Tou byla píseň My Heart Will Go On, ke které napsal hudbu o text se postaral textař Will Jennings. Současně obdržel tři ceny Grammy a dva Zlaté glóby za píseň i za soundtrack.
Od Titanicu pokračoval v komponování pro hollywoodské filmy, např. Dokonalá bouře, Čistá duše nebo Zorro: Tajemná tvář. Zároveň skládal hudbu i pro komornější díla, např. Iris či Bobby Jones: Stroke of genius.
V roce 2006 složil znělku i pro Evening News na televizi CBS. Spolupráce s touto americkou televizí vydržela dodnes – prakticky veškeré znělky této televize pochází od něj.
V roce 2008 se opět spojil s Jamesem Cameronem a složil hudbu k jeho velkofilmu Avatar (2009).
V roce 2012 složil hudbu k filmovému restartu o Spidermanovi (Amazing Spider-man). Jeho zatím poslední film, ke kterému složil hudbu je film Romeo a Julie (2013).
Též složil hudbu k filmu Streets of fire (1984) a Young guns (1989), ale nakonec byla nahrazena jinými skladateli.
Kromě hudby k filmům a seriálům, složil i několik koncertních skladeb: 1976: "Conversations", 1977: "Spectral Shimmers", 1998: "Titanic Suite" (album Back to Titanic), 2000: "A Forest Passage", 2012: "Titanic 3D Premiere" a 2013: "Double Concerto for Violin and Cello"