Jan Charouz

automobilový závodník

Narození:
17. července 1987
Věk:
36 let
Jan začal závodní kariéru v sedmi letech na motokárách třídy Comer 80, v níž závodil pět let. V roce 2000 přestoupil do třídy ICA-J a ve své druhé sezoně získal třetí místo v mezinárodním šampionátu České republiky. V roce 2002 Jan závodil ve...

Životopis

Jan začal závodní kariéru v sedmi letech na motokárách třídy Comer 80, v níž závodil pět let. V roce 2000 přestoupil do třídy ICA-J a ve své druhé sezoně získal třetí místo v mezinárodním šampionátu České republiky. V roce 2002 Jan závodil ve třídě Ford Fiesta v Mezinárodním mistrovství České republiky v závodech automobilů na okruzích. Společně s Erikem Janišem skončili první a stali se nejmladšími mistry v historii šampionátu.

O rok později přestoupil Jan do německého šampionátu formule BMW. V roce 2004 závodil ve stejném šampionátu za tým Kekeho Rosberga. Po dvou letech ve formuli BMW dostal šanci závodit v italském šampionátu F3000. Ačkoli byl nejmladším jezdcem ve startovním poli, dařilo se mu v boji se zkušenějšími soupeři pravidelně bodovat. Celkově obsadil 11. místo, ačkoliv musel vynechat závěrečné dva závody kvůli povinnostem v A1 Grand Prix. V premiérovém podniku této série v Brands Hatch reprezentoval Českou republiku, za kterou nastoupil také ve volných trénincích ve vybraných dalších podnicích.

Jan Charouz v roce 2006 získal mistrovský titul v sérii F3000 International Masters. Podařilo se mu vybojovat i titul pro nejlepšího nováčka a pomohl týmu Charouz Racing System k zisku titulu v hodnocení týmů. V roce 2006 se Jan Charouz stal členem českého A1GP týmu a české barvy barvy hájil na konci druhé sezony A1GP World Cup of Motorsport na britské trati Brands Hatch. Jan se v roce 2006 zúčastnil i několika dalších okruhových závodů, například 24 hodin ve Spa, kde závodil s vozem Seleen S7R týmu Zakspeed, a Megane Trophy.

Le Mans Series & 24 hodin Le Mans

2007
Pro sezonu 2007 se Jan Charouz stal oficiálním testovacím a závodním jezdcem Loly. V barvách týmu Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd se s vozem Lola B07/17 Judd účastnil seriálu Le Mans Series a také slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Týmovými kolegy mu byli Alex Yoong (MAL) a Stefan Mücke (GER). V rámci Le Mans Series Jan společně s týmovými kolegy vybojovali skvělé 2. místo absolutně v závodě na 1000 km ve Valencii, po fascinujícím boji na německém Nürburgringu skončili čtvrtí. Také v závodě 24 hodin Le Mans 2007 podal Jan výborný výkon a sezonu 2007, v níž vůz týmu Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd pravidelně patřil k nejrychlejším pilotům vozů s benzinovými motory třídy LMP1, ozdobil 8. místem absolutně v závodě 24h Le Mans navzdory tomu, že na francouzském okruhu La Sarthe startoval vůbec poprvé ve své kariéře. K velkým úspěchům patří též 4. místo absolutně a 3. v hodnocení třídy LMP2 v závodě Petit Le Mans 2007, kde Jan startoval jako tovární jezdec britské stáje Zytek. Obrovského ocenění se Jan Charouz dočkal v závěru roku, kdy byl renomovaným britským magazínem Autosport zařazen do Top 10 nejlepších jezdců Le Mans Series 2007.

V sezoně 2007 se Jan Charouz příležitostně objevil i v dalších okruhových šampionátech (MMČR Divize 4) a vyzkoušel si čtyřiadvacetihodinové závody v americké Daytoně a belgickém Spa. Na přelomu sezon 2007/2008 byl Jan Charouz znovu jmenován členem českého národního týmu v šampionátu A1GP World Cup of Motorsport.

2008
V sezoně 2008 Jan setrval u sportovních prototypů a spolu s týmem Charouz Racing System startoval stejně jako v předchozí sezoně ve vytrvalostních závodech Le Mans Series a 24 hodin Le Mans, tentokrát však s vozem Lola B08/60 Coupé – Aston Martin V12. Týmovým kolegou byl Janovi Stefan Mücke (GER), s nímž spolupracoval již v sezoně 2007, a v závodě 24 hodin Le Mans se ke dvojici přidal ještě Tomáš Enge. Jan spolu s týmovými kolegy obsadil ve slavném čtyřiadvacetihodinovém maratónu 9. místo absolutně. Dařilo se mu i v Le Mans Series, když dvakrát v sezóně vystoupil na stupně vítězů (2. místo v Barceloně a 3. místo v Silverstone) a v konečném hodnocení obsadil pátou příčku. I v sezoně 2008 patřil k nejrychlejším pilotům vozů s benzinovými motory třídy LMP1.

2009
Jako jezdec továrního týmu Aston Martin Racing Jan Charouz startoval i v závodě 24 hodin Le Mans a v Le Mans Series 2009. V závodě 24 hodin Le Mans Jan Charouz spolu s týmovými kolegy Tomášem Engem a Stefanem Mückem zazářili, když vybojovali čtvrtou příčku celkového pořadí. V pěti závodech Le Mans Series Jan Charouz s týmovými kolegy pětkrát vystoupil na pódium, z toho dvakrát na stupeň nejvyšší (Barcelona, Nürburgring). Taková bilance výsledků zajistila Charouzovi a jeho týmovým kolegům vítězství v Le Mans Series 2009.

Za výkony v sezoně 2009 byl Jan Charouz oceněn cenou FIA Talent roku, kterou převzal z rukou prezidenta FIA Jeana Todta. Charouz spolu s Engem a Mückem získali také cenu Le Mans – Silverstone Challenge Award, udělovanou Britským klubem závodních jezdců (BRDC) posádce, jež dosáhla nejlepšího kombinovaného výsledku v závodech 24 hodin Le Mans a 1000 km Silverstone.

2010
Jan Charouz v roce 2010 přesedlal z prototypů do monopostů. V týmu P1 Motorsport se účastní šampionátu World Series by Renault ve formuli Renault 3.5, který je předpokojem seriálu mistrovství světa vozů formule 1 a šampionátu Auto GP v týmu Charouz-Gravity Racing. Zároveň se český závodník stal oficiálním náhradním a testovacím jezdcem týmu Renault F1. Jan Charouz se v roce 2010 zúčastnil také slavného čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans. Tentokrát usedl do prototypu slabší třídy LMP2 týmu OAK Racing, kde obsadil s kolegy Guillaumem Moreauem a Mathieuem Lahayem druhou pozici.