Upravit profil
Joan Crawfordová byla americká filmová, divadelní a televizní herečka.
Začínala jako tanečnice v kočovných divadelních společnostech ještě před tím, než debutovala na Broadwayi. V roce 1925 se Crawfordová upsala pohyblivým obrázkům, a to...
Životopis
Joan Crawfordová byla americká filmová, divadelní a televizní herečka.
Začínala jako tanečnice v kočovných divadelních společnostech ještě před tím, než debutovala na Broadwayi. V roce 1925 se Crawfordová upsala pohyblivým obrázkům, a to smlouvou se společností Metro-Goldwyn-Mayer. Zprvu byla frustrovaná rozsahem a kvalitou svých partů, a tak se Crawfordová začala zabývat kampaní zvyšující její vlastní publicitu a do konce dvacátých let se stala celonárodně známou jako flapper.
V třicátých letech její sláva soupeřila s proslulostí jejích kolegyň z MGM Normou Shearerovou a Grétou Garbo. Crawfordová často hrála těžce pracující mladé ženy, které našly lásku a dosáhly finančního úspěchu. Tyto příběhy "rags-to-riches" byly diváky z doby Velké hospodářské krize velmi dobře přijímány a zvláště populární byly mezi ženami. Crawfordová se stala jednou z nejprominentnějších hollywoodských hvězd a jednou z nejlépe placených žen ve Spojených státech, ale její filmy začaly prodělávat peníze a ke konci třicátých let byla zařazena do škatulky „box office poison“.
Poté, co byla Crawfordová na plátně téměř dva roky nepřítomna, se na plátno vrátila filmem Mildred Pierceová (1945), za což již bylo uděleno ocenění Academy Award for Best Actress. V roce 1955 se sňatkem s předsedou Alfrédem Steelem zapletla se společností Pepsi-Cola Company. Po jeho smrti v roce 1959 byla Crawfordová vybrána, aby zaplnila prázdné místo v radě ředitelů, ale v roce 1973 byla nucena k odchodu do důchodu. Během šedesátých let pokračovala v pravidelném hraní ve filmu a televizi, ale později její vystoupení řídla a po natočení britského hororového filmu Trog v roce 1970, Crawfordová upustila od dalšího natáčení. Following a public appearance in 1974, after which unflattering photographs were published, Crawfordová ustoupila z veřejného života do pozadí a stávala se stále samotářštější až do své smrti v roce 1977.
Crawfordová se vdala čtyřikrát. Její první tři manželství skončila rozvodem; poslední skončilo smrtí jejího manžela Alfreda Steele. Adoptovala pět dětí, jedno z nich bylo nárokováno jeho rodnou matkou a vráceno zpět. Vztahy Crawfordové s jejími dvěma staršími dětmi, Christinou a Christopherem, byly rozvrácené. Crawfordová tyto dvě vydědila a po její smrti napsala Christina „všeodhalující“ paměti, Mommie Dearest (Nejdražší maminka), v nichž tvrdila, že se její matka na ni dopustila fyzického a emočního týrání tvořícího celoživotní vzorec.
Crawfordová byla Americkým filmovým institutem zvolena desátou největší ženskou hereckou hvězdou v dějinách amerického filmu.
Začínala jako tanečnice v kočovných divadelních společnostech ještě před tím, než debutovala na Broadwayi. V roce 1925 se Crawfordová upsala pohyblivým obrázkům, a to smlouvou se společností Metro-Goldwyn-Mayer. Zprvu byla frustrovaná rozsahem a kvalitou svých partů, a tak se Crawfordová začala zabývat kampaní zvyšující její vlastní publicitu a do konce dvacátých let se stala celonárodně známou jako flapper.
V třicátých letech její sláva soupeřila s proslulostí jejích kolegyň z MGM Normou Shearerovou a Grétou Garbo. Crawfordová často hrála těžce pracující mladé ženy, které našly lásku a dosáhly finančního úspěchu. Tyto příběhy "rags-to-riches" byly diváky z doby Velké hospodářské krize velmi dobře přijímány a zvláště populární byly mezi ženami. Crawfordová se stala jednou z nejprominentnějších hollywoodských hvězd a jednou z nejlépe placených žen ve Spojených státech, ale její filmy začaly prodělávat peníze a ke konci třicátých let byla zařazena do škatulky „box office poison“.
Poté, co byla Crawfordová na plátně téměř dva roky nepřítomna, se na plátno vrátila filmem Mildred Pierceová (1945), za což již bylo uděleno ocenění Academy Award for Best Actress. V roce 1955 se sňatkem s předsedou Alfrédem Steelem zapletla se společností Pepsi-Cola Company. Po jeho smrti v roce 1959 byla Crawfordová vybrána, aby zaplnila prázdné místo v radě ředitelů, ale v roce 1973 byla nucena k odchodu do důchodu. Během šedesátých let pokračovala v pravidelném hraní ve filmu a televizi, ale později její vystoupení řídla a po natočení britského hororového filmu Trog v roce 1970, Crawfordová upustila od dalšího natáčení. Following a public appearance in 1974, after which unflattering photographs were published, Crawfordová ustoupila z veřejného života do pozadí a stávala se stále samotářštější až do své smrti v roce 1977.
Crawfordová se vdala čtyřikrát. Její první tři manželství skončila rozvodem; poslední skončilo smrtí jejího manžela Alfreda Steele. Adoptovala pět dětí, jedno z nich bylo nárokováno jeho rodnou matkou a vráceno zpět. Vztahy Crawfordové s jejími dvěma staršími dětmi, Christinou a Christopherem, byly rozvrácené. Crawfordová tyto dvě vydědila a po její smrti napsala Christina „všeodhalující“ paměti, Mommie Dearest (Nejdražší maminka), v nichž tvrdila, že se její matka na ni dopustila fyzického a emočního týrání tvořícího celoživotní vzorec.
Crawfordová byla Americkým filmovým institutem zvolena desátou největší ženskou hereckou hvězdou v dějinách amerického filmu.