Vyrůstal se svými čtyřmi bratry na yorkshirském venkově, kde měl otec hospodářskou usedlost. Navštěvoval obecnou školu v Hampshire a už jako šestiletý začal hrát divadlo. Od mládí se velmi zajímal o historii a dokonce pracoval na archeologických...

Životopis

Vyrůstal se svými čtyřmi bratry na yorkshirském venkově, kde měl otec hospodářskou usedlost. Navštěvoval obecnou školu v Hampshire a už jako šestiletý začal hrát divadlo. Od mládí se velmi zajímal o historii a dokonce pracoval na archeologických výzkumech v severní Anglii. Přesto se nakonec rozhodl pro herectví, které studoval 1976-79 na Central School of Speech and Drama v Londýně.

Daleko víc než Shakespeare ho však tehdy ovlivnilo anarchistické hnutí punk, zvláště pak atmosféra koncertů skupin The Sex Pistols a The Clash. Založil malý divadelní soubor, s nímž objížděl mládežnické kluby a působil v něm jako manažer, herec, autor a režisér inscenací. První zkušenosti před film. kamerou získal úlohou ďábla v krátkém experimentálním snímku Broken English (1979, Lámaná angličtina; r. Derek Jarman), ale teprve úloha fotografa Johna Swaina ve válečném dramatu Vražedná pole (r. R. Joffé) znamenala zásadní obrat v jeho kariéře.

Od pol. 80. let se začal úspěšně prosazovat zejména úlohami bouřliváckých hrdinů s romantickými sklony, jejichž mladickému šarmu dodávala zvláštní nádech výjimečnosti jeho asketicky výrazná tvář lemovaná dlouhými blond vlasy: syn bývalého novináře George Emerson, zamilovaný do emancipované dívky (Helen Bonham Carterová), ve film. adaptaci románu E. M. Forstera Pokoj s vyhlídkou (r. J. Ivory), básník Percy Bysshe Shelley v hororu Noc hrůzy (r. K. Russell) nebo jezuitský misionář Daniel v psychologickém dramatu o problému reinkarnace Manika, o jeden život později (r. F. Villiers).

Díky spolupráci s významnými evropskými filmaři si vyzkoušel nejrozmanitější typy postav, často zasažených těžkými ranami osudu, v důsledku nichž se proměňují také jejich charaktery: italský baron a posléze poustevník Sergio Giuramondo ve film. zpracování povídky L. N. Tolstého Slunce i v noci (r. P. Taviani a V. Taviani) nebo uruguayský konzul a podnikatel Julian Caster v psychologickém retrosnímku Ať jsi kdekoliv... (r. K. Zanussi).

O šíři svého hereckého rejstříku přesvědčil mj. také ve film. přepisu románu Alberta Moravii Manželé a milenci (r. M. Bolognini), v němž ztělesnil scenáristu Stefana, překonávajícího tvůrčí a citovou krizi. Jinak traumatizovaný je jeho hrdina ve skandálním erotickém thrilleru Helena v krabici (r. J. Ch. Lynchová), úspěšný chirurg Nick Cavanaugh, který podlehne chorobné vášni k panovačné ženě volných mravů (Sherilyn Fennová) natolik, že ji postupně zbaví všech končetin, aby ji k sobě připoutal. J. S. byl oficiálním hostem MFF v Karlových Varech 2000 a 2001.