Upravit profil
Po ukončení hereckých studií na londýnské Royal Academy of Dramatic Arts (RADA) působila krátce na oblastních divadelních scénách. 1981-89 byla členkou souboru Royal Shakespeare Company, v jehož inscenacích klasických her, které režírovali mj....
Životopis
Po ukončení hereckých studií na londýnské Royal Academy of Dramatic Arts (RADA) působila krátce na oblastních divadelních scénách. 1981-89 byla členkou souboru Royal Shakespeare Company, v jehož inscenacích klasických her, které režírovali mj. Peter Brook, Adrian Noble a Trevor Nunn, vytvořila ústřední ženské postavy: Isabella v komedii Jak se vám líbí, Madam de Tourvel v dramatizaci Laclosova románu Nebezpečné známosti a Kressida v satiře Troilus a Kressida.
Během 90. let pak účinkovala na významných londýnských jevištích (National Theatre, Royal Court Theatre), kde zaujala např. úlohou Pauliny Escobarové v psychologickém dramatu Ariela Dorfmana Smrt a dívka nebo jako titulní hrdinka García Lorcova dramatu Yerma. Úspěch dosáhla také v USA; za roli Galacty ve hře Howarda Bakera Scenes from an Execution byla oceněna Sdružením losangeleských divadelních kritiků.
Na film. plátně se poprvé představila jako třicetiletá manželka tlustého byznysmena Cissie-2, jedna ze tří hrdinek různého věku (Joan Plowrightová a Joely Richardsonová), které utopí své neuspokojivé manžely, v černé komedii Topení po číslech (r. P. Greenaway). Zatím největší příležitost před kamerou dostala v tragikomedii Opravdově, šíleně, hluboce (r. A. Minghella), kde vytvořila hlavní roli překladatelky Niny, jejíž zesnulý manžel (Alan Rickman) se k ní vrátí jako duch.
Zaujala rovněž úlohou paní Eltonové, afektované, snobské a panovačné manželky mladého vikáře (Alan Cumming), v přepisu milostného románu Jane Austenové Emma (r. D. McGrath). Třikrát navštívila pracovně Prahu; 1991 zde pobývala v rámci natáčení adaptace Kafkova románu Proces, na sklonku 1997 vystoupila se souborem Royal Shakespeare Company v Divadle Archa ve dvou Beckettových jednoaktovkách Šlépěje a Ne já a na konci března 1998 spolupracovala opět v Arše na workshopu pro profesionální herce.
Během 90. let pak účinkovala na významných londýnských jevištích (National Theatre, Royal Court Theatre), kde zaujala např. úlohou Pauliny Escobarové v psychologickém dramatu Ariela Dorfmana Smrt a dívka nebo jako titulní hrdinka García Lorcova dramatu Yerma. Úspěch dosáhla také v USA; za roli Galacty ve hře Howarda Bakera Scenes from an Execution byla oceněna Sdružením losangeleských divadelních kritiků.
Na film. plátně se poprvé představila jako třicetiletá manželka tlustého byznysmena Cissie-2, jedna ze tří hrdinek různého věku (Joan Plowrightová a Joely Richardsonová), které utopí své neuspokojivé manžely, v černé komedii Topení po číslech (r. P. Greenaway). Zatím největší příležitost před kamerou dostala v tragikomedii Opravdově, šíleně, hluboce (r. A. Minghella), kde vytvořila hlavní roli překladatelky Niny, jejíž zesnulý manžel (Alan Rickman) se k ní vrátí jako duch.
Zaujala rovněž úlohou paní Eltonové, afektované, snobské a panovačné manželky mladého vikáře (Alan Cumming), v přepisu milostného románu Jane Austenové Emma (r. D. McGrath). Třikrát navštívila pracovně Prahu; 1991 zde pobývala v rámci natáčení adaptace Kafkova románu Proces, na sklonku 1997 vystoupila se souborem Royal Shakespeare Company v Divadle Archa ve dvou Beckettových jednoaktovkách Šlépěje a Ne já a na konci března 1998 spolupracovala opět v Arše na workshopu pro profesionální herce.