Upravit profil
Loris Capirossi je italský motocyklový závodník.
Závodní kariéra
V sedmnácti mistrem
Loris Capirossi vletěl na světovou motocyklovou scénu jako blesk. Svoji kariéru ve světovém šampionátu silničních motocyklů odstartoval v roce 1990 na...
Životopis
Loris Capirossi je italský motocyklový závodník.
Závodní kariéra
V sedmnácti mistrem
Loris Capirossi vletěl na světovou motocyklovou scénu jako blesk. Svoji kariéru ve světovém šampionátu silničních motocyklů odstartoval v roce 1990 na stroji Honda a hned při své premiérové sezóně vybojoval mistrovský titul v kategorii do 125 ccm. Ve stejné kubatuře závodil i v sezóně následující a titul světového šampióna dokázal obhájit.
Loris ve 250 ccm
Od roku 1992 do roku 1994 už Loris závodil v kubatuře do 250 ccm. Během první sezóny se v silnější kubatuře teprve zaučoval a po většinu sezóny se pohyboval na pozicích okolo desátého místa. Nejlépe dojel pátý, a to v posledním závodě sezóny v Jihoafrické republice. V následujících dvou sezónách už ale opět patřil ke špičce startovního pole. V obou ročnících se dostal do vedení v šampionátu, ale ani jednou se mu nepodařilo udržet první pozici do konce sezóny. V roce 1993 skončil druhý, v sezóně následující obsadil místo třetí.
Loris v 500 ccm
Rok 1995 znamenal pro Itala přestup do královské kubatury – tenkrát o objemu do 500 ccm. Loris se ve většině závodů pohyboval na předních pozicích, ale na stupně vítězů se mu podařilo probojovat jen jednou – 3. místo v posledním závodu sezóny v Katalánsku. Celkově skončil šestý a získal titul Nováček roku. Že se Lorisovi daří v posledních závodech sezóny potvrdil v roce 1996, když na stroji Yamaha získal své první vítězství v nejsilnější třídě, v závodu v Austrálii. Tím však neodčinil své slabší výkony z průběhu sezóny a následoval tak návrat do třídy 250 ccm.
Kontroverzní titul
Ve dvěstěpadesátkách získal Capirossi svůj třetí mistrovský titul. Podařilo se mu to v sezóně 1998. V očích mnoha fanoušků si však paradoxně pohoršil. Titul totiž vybojoval po velmi diskutabilním předjížděcím manévru ve Velké ceně Argentiny. Loris tehdy sváděl souboj se svým rivalem v boji o titul a zároveň týmovým kolegou ze stáje Aprilia Tetsuyem Haradou. Japonec vedl až do poslední zatáčky posledního kola, v ní do něj zezadu Capirossi vrazil, oba skončili v ochranném kačírku, ale Loris se stihnul záhy vrátit na trať, závod dokončil na druhém místě a titul tak byl jeho. Tento incident se však vůbec nelíbil šéfům Aprílie a Loris byl po sezóně propuštěn.
V sezóně 1999 se Loris vrátil po několika letech na Hondu. Dokázal s ní vyhrát tři závody a celkové třetí místo. Vysloužil si tak pozvánku zpět do královské třídy.
Zpět v nejsilnější třídě
Za tři roky na motocyklu Honda dokázal se Loris 15x postavil na stupně vítězů z toho jednou na stupínek nejvyšší.
V sedle Ducati
Pro rok 2003 si Capirossiho pro svůj nový projekt vybrala továrna Ducati, která se rozhodla po úspěších v závodech superbiků vstoupit i do prestižnější třídy MotoGP. Slibný čtyřtakt Desmosedici pod kapotou skrýval obrovskou sílu, ale byl nesmírně náročný na ovládání. Lorisovi však tato kombinace seděla a v sezóně získal jedno vítězství a dalších pět umístění na stupních vítězů, celkově skončil čtvrtý. V dalších čtyřech letech na rudém stroji vybojoval celkem 17 stupňů vítězů, z toho šest prvních míst. Nejúspěšnější sezónu na italském stroji prožil v roce 2006, když skončil celkově třetí. Pro rok 2008 se Loris Capirossi upsal stáji Suzuki.
Osobní život
Capirossi jako trvalé bydliště uvádí Monako. Rád si pochutná na pizze, těstovinách a zmrzlině. Oblíbené pití je víno a voda. Rád poslouchá pop music a country. Z filmové nabídky upřednostňuje akční filmy. Loris je ženatý s Ingrid a 2. 4. 2007 se jim narodil syn Riccardo.
Zajímavosti
- Capirossi drží rekord jako nejdéle vítězící jezdec v historii GP. Prvního vítězství dosáhl v GP Velké Británie 125 ccm a po více jak 17. letech zatím naposledy zvítězil v Japonsku 2007.
- V sedmnácti sezónách se pouze jednou umístil mimo první desítku v celkovém pořadí.
- Jeho premiérový úspěch na Ducati v roce 2003 byl prvním vítězstvím italského jezdce na italském motocyklu v nejsilnější třídě od vítězství Giacoma Agostiniho na MV Agustě v roce 1976.
- Loris má přezdívku Capirex.
Závodní kariéra
V sedmnácti mistrem
Loris Capirossi vletěl na světovou motocyklovou scénu jako blesk. Svoji kariéru ve světovém šampionátu silničních motocyklů odstartoval v roce 1990 na stroji Honda a hned při své premiérové sezóně vybojoval mistrovský titul v kategorii do 125 ccm. Ve stejné kubatuře závodil i v sezóně následující a titul světového šampióna dokázal obhájit.
Loris ve 250 ccm
Od roku 1992 do roku 1994 už Loris závodil v kubatuře do 250 ccm. Během první sezóny se v silnější kubatuře teprve zaučoval a po většinu sezóny se pohyboval na pozicích okolo desátého místa. Nejlépe dojel pátý, a to v posledním závodě sezóny v Jihoafrické republice. V následujících dvou sezónách už ale opět patřil ke špičce startovního pole. V obou ročnících se dostal do vedení v šampionátu, ale ani jednou se mu nepodařilo udržet první pozici do konce sezóny. V roce 1993 skončil druhý, v sezóně následující obsadil místo třetí.
Loris v 500 ccm
Rok 1995 znamenal pro Itala přestup do královské kubatury – tenkrát o objemu do 500 ccm. Loris se ve většině závodů pohyboval na předních pozicích, ale na stupně vítězů se mu podařilo probojovat jen jednou – 3. místo v posledním závodu sezóny v Katalánsku. Celkově skončil šestý a získal titul Nováček roku. Že se Lorisovi daří v posledních závodech sezóny potvrdil v roce 1996, když na stroji Yamaha získal své první vítězství v nejsilnější třídě, v závodu v Austrálii. Tím však neodčinil své slabší výkony z průběhu sezóny a následoval tak návrat do třídy 250 ccm.
Kontroverzní titul
Ve dvěstěpadesátkách získal Capirossi svůj třetí mistrovský titul. Podařilo se mu to v sezóně 1998. V očích mnoha fanoušků si však paradoxně pohoršil. Titul totiž vybojoval po velmi diskutabilním předjížděcím manévru ve Velké ceně Argentiny. Loris tehdy sváděl souboj se svým rivalem v boji o titul a zároveň týmovým kolegou ze stáje Aprilia Tetsuyem Haradou. Japonec vedl až do poslední zatáčky posledního kola, v ní do něj zezadu Capirossi vrazil, oba skončili v ochranném kačírku, ale Loris se stihnul záhy vrátit na trať, závod dokončil na druhém místě a titul tak byl jeho. Tento incident se však vůbec nelíbil šéfům Aprílie a Loris byl po sezóně propuštěn.
V sezóně 1999 se Loris vrátil po několika letech na Hondu. Dokázal s ní vyhrát tři závody a celkové třetí místo. Vysloužil si tak pozvánku zpět do královské třídy.
Zpět v nejsilnější třídě
Za tři roky na motocyklu Honda dokázal se Loris 15x postavil na stupně vítězů z toho jednou na stupínek nejvyšší.
V sedle Ducati
Pro rok 2003 si Capirossiho pro svůj nový projekt vybrala továrna Ducati, která se rozhodla po úspěších v závodech superbiků vstoupit i do prestižnější třídy MotoGP. Slibný čtyřtakt Desmosedici pod kapotou skrýval obrovskou sílu, ale byl nesmírně náročný na ovládání. Lorisovi však tato kombinace seděla a v sezóně získal jedno vítězství a dalších pět umístění na stupních vítězů, celkově skončil čtvrtý. V dalších čtyřech letech na rudém stroji vybojoval celkem 17 stupňů vítězů, z toho šest prvních míst. Nejúspěšnější sezónu na italském stroji prožil v roce 2006, když skončil celkově třetí. Pro rok 2008 se Loris Capirossi upsal stáji Suzuki.
Osobní život
Capirossi jako trvalé bydliště uvádí Monako. Rád si pochutná na pizze, těstovinách a zmrzlině. Oblíbené pití je víno a voda. Rád poslouchá pop music a country. Z filmové nabídky upřednostňuje akční filmy. Loris je ženatý s Ingrid a 2. 4. 2007 se jim narodil syn Riccardo.
Zajímavosti
- Capirossi drží rekord jako nejdéle vítězící jezdec v historii GP. Prvního vítězství dosáhl v GP Velké Británie 125 ccm a po více jak 17. letech zatím naposledy zvítězil v Japonsku 2007.
- V sedmnácti sezónách se pouze jednou umístil mimo první desítku v celkovém pořadí.
- Jeho premiérový úspěch na Ducati v roce 2003 byl prvním vítězstvím italského jezdce na italském motocyklu v nejsilnější třídě od vítězství Giacoma Agostiniho na MV Agustě v roce 1976.
- Loris má přezdívku Capirex.