V mládí se intenzivně věnovala gymnastice a lehké atletice. Nejprve pracovala jako zdravotní sestra v jedné varšavské nemocnici, protože se chtěla stát lékařkou. V roce 1969 ukončila loutkářskou fakultu na Vysoké divadelní škole (PWST) v...

Životopis

V mládí se intenzivně věnovala gymnastice a lehké atletice. Nejprve pracovala jako zdravotní sestra v jedné varšavské nemocnici, protože se chtěla stát lékařkou.

V roce 1969 ukončila loutkářskou fakultu na Vysoké divadelní škole (PWST) v Krakově a poté působila více než rok v krakovském loutkovém divadle Groteska.

V letech 1961-68 byla členkou experimentálních scén Teatr 13 Rządów v Opole a Teatr Laboratorium ve Vratislavi, kde pod režijním vedením Jerzyho Grotowského hrála mj. v dramatizaci Dostojevského románu Idiot a ve hrách Stanisława Wyspiańského Akropolis a Boleslav Smělý.Od roku 1968 vystupuje dodnes ve varšavském divadle Teatr Współczesny.

Do mezinárodního povědomí se zapsala především jako ženská protagonistka komorních psychologických dramat Krzysztofa Zanussiho, v nichž ztělesnila moderní ženy hledající citové zázemí: ustěpačně provokativní a podrážděná Bella v Rodinném životě (Cena Zbigniewa Cybulského 1971), jednotvárným manželským životem strádající Marta Siemińská v Čtvrtletní bilanci (cena na národním festivalu v Gdaňsku 1975), výtvarnice Tereza ve Spirále, druhá manželka primáře varšavské kliniky Dorota v Kontraktu, teta Ida v retrofilmu z období stalinské éry 50. let Cval (cena na národním festivalu v Gdyni 1996).

Zcela jiného ražení je tajemná a fatální dívka Rachel, kterou ztělesnila ve film. adaptaci dramatu Stanisława Wyspiańského Veselka (r. A. Wajda).

Sestrou M. K. je proslulá herečka Beata Tyszkiewiczová.