Zpěvák Petr Kotvald patří dnes k významným osobnostem české populární hudby, i když se jeho umělecká dráha jen zřídka setkává s přízní kritiků a dobu své největší slávy má již za sebou. Pochází ze Žatce, kde vyrůstal a také tu poprvé stál na...

Životopis

Zpěvák Petr Kotvald patří dnes k významným osobnostem české populární hudby, i když se jeho umělecká dráha jen zřídka setkává s přízní kritiků a dobu své největší slávy má již za sebou. Pochází ze Žatce, kde vyrůstal a také tu poprvé stál na jevišti, jako amatérský zpěvák zabodoval v soutěžích Mladá píseň Jihlava (1977) a Děčínská kotva (1979). Zároveň studoval na elektrotechnické fakultě ČVUT a v roce 1984 dosáhl titulu inženýra.

Když počátkem osmdesátých let tehdy nejúspěšnější zpěvačka Hana Zagorová hledala oživení ve svém ansámblu i repertoáru, Karel Vágner pro ni objevil právě Petra Kotvalda spolu se Stanislavem Hložkem. Pro oba mladé zpěváky to znamenalo raketový vzestup v žebříčcích popularity, z doprovodného dua populární zpěvačky se brzy stala nadmíru úspěšná dvojice, za všechny jejich společné hity se sluší jmenovat komerčně dodnes nepřekonané Holky z naší školky (1983), dodnes je populární také píseň Můj čas (1984) ze seriálu Sanitka, kterou nazpívali společně se Zagorovou.

Na jaře 1986 se Petr Kotvald rozhodl vystoupit z týmu Hany Zagorové, sama zpěvačka mu tento krok (odešel zcela bez ohlášení) měla dlouho za zlé, i ona ale později přiznala, že Kotvaldovy ambice prosadit se samostatně pochopila. Kotvald začal vystupovat s vlastní skupinou Trik, úspěch mu přinesly především diskotékovy hity z tvorby skladatele Jindřicha Parmy a jeho pozici na scéně populární hudby stvrdila alba Přísně soukromá sci-fi (1988) a Gejzír (1989), rozměrů nadčasových a dodnes hraných hitů dosáhly písně jako Je v tahu, Kdekdo je dál, Milujem se čím dál víc nebo Satelit. Petr Kotvald navíc cílevědomě pracoval na jevištní prezentaci s výraznou choreografií a ve své době kontroverzně přijímanými kostýmy.

V sólové kariéře pokračoval Petr Kotvald i v devadesátých letech, obecný útlum zájmu o českou populární hudbu po roce 1989 se však odrazil v omezeném úspěchu a jeho tvorba tehdy zapadla. Výrazného úspěchu dosáhl až s albem MCMXCVI (1996), sázkou na jistotu se později stala výběrová alba Největší hity (1999) a 40 hitů (2007), jako většina našich zpěváků se nevyhnul ani tématicky koncipované desce Vánoce přicházejí (1999). Hitových rozměrů dosáhly písně jako Mumuland (z alba Taxitotak neber, 2001) nebo Marylin (album Planeta svádění, 2003); těmto počinům nelze upřít úspěch a snahu o udržení moderní image ikony diskotékových hitů, odborníci se ale k jejich kvalitám stavějí spíše skepticky.

Postupný návrat českého publika k domácí hudební tvorbě lze dokumentovat nejen úspěšnými kompilačními alby Petra Kotvalda z jeho počátků, v poslední době navíc po delší době obnovil spolupráci se Stanislavem Hložkem a v roce 2010 uspořádali turné s nijak překvapivým názvem Holky z naší školky. I když se Petr Kotvald stále snaží o udržení pozic v populární hudbě, více než současné aktivity jej v nejširším povědomí udržují starší nahrávky, ať už jsou to duety se Stanislavem Hložkem z let 1981-1985 nebo první úspěšné sólové písně z přelomu 80. a 90. let.
Petr Kotvald je ženatý a má dvě děti.