Na přání otce, majitele malého obchodu s potravinami, měla být stenotypistkou a písařkou. Zájem o divadlo, jemuž se ochotnicky věnovala během studia v klášterní škole, však zcela změnil otcovy záměry. Herecké vzdělání získala v Liverpool...

Životopis

Na přání otce, majitele malého obchodu s potravinami, měla být stenotypistkou a písařkou. Zájem o divadlo, jemuž se ochotnicky věnovala během studia v klášterní škole, však zcela změnil otcovy záměry.

Herecké vzdělání získala v Liverpool Playhouse. Po dvou letech, kdy působila na divadle jako inspicientka a epizodní herečka, ji vybral režisér Tony Richardson z dvou set uchazeček do hlavní role ve své film. adaptaci divadelní hry Shelagh Delaneyové Kapka medu.

Úloha sedmnáctileté svobodné matky Jo, která nalezne alespoň na čas citové zázemí ve vztahu s homosexuálním mladíkem (Murray Melvin), z ní rázem učinila světově známou herečku, jejíž výkon byl oceněn na MFF v Cannes 1962 a vyznamenán cenou BAFTA.

Přestože se během 60. let stala pro britské režiséry vyhledávanou představitelkou tragikomických rolí nehezkých dívek s pichlavýma očima a výraznými rty, nikdy už nepřekonala úspěch svého debutu. Ať už hrála venkovskou dívku Kate Bradyovou, která se v Dublinu zamiluje do staršího spisovatele (Peter Finch), ve film. adaptaci knihy Edny O'Brienové Dívka se zelenýma očima (r. D. Davis), nebo naivní venkovanku Nancy, která se uprostřed Londýna sblíží se dvěma nevázanými mladíky (Ray Brooks a Donal Donnelly), v rozverné komedii podle hry Ann Jellicoeové Fortel a jak ho získat (r. R. Lester).

V roce 1965 slavila úspěch na jevišti Royal Court Theatre úlohou číšnice ve hře Arnolda Weskera Kuchyně. Od poč. 70. let obtížně hledala role vyhovující jejímu hereckému typu, působila zejména v italských komediích.

Později cestovala po světě se svým druhým manželem, fotografem a režisérem Ousamem Rawim. Spolu natočili V roce 1986 v Kanadě thriller Rozsudek v kameni, v němž hrála psychopatickou starou pannu, která nastoupí jako hospodyně v jedné americké rodině.

Její image jako symbol "swingujícího Londýna" využil německý režisér Horst Königstein, když ji obsadil do nostalgického hudebního filmu o čtyřčlenné rockové kapele z Liverpoolu z poč. 60. let Perné dny, perné noci.

Byla provdána za kameramany Terryho Bicknella a Ousama Rawiho.