Motokáry Kubica projevil svou lásku ke všem typům aut v mladém věku, když ve čtyřech letech, když uviděl malý off-road. Po dlouhých debatách se svými rodiči, mu otec koupil malou motokáru a mladý Kubica strávil mnoho hodin řízením okolo...

Životopis

Motokáry
Kubica projevil svou lásku ke všem typům aut v mladém věku, když ve čtyřech letech, když uviděl malý off-road. Po dlouhých debatách se svými rodiči, mu otec koupil malou motokáru a mladý Kubica strávil mnoho hodin řízením okolo plastových lahví. Když byl Robert starší, usoudil, že už to chce něco lepšího a tak mu jeho otec koupil opravdovou motokáru. I tak byl ale Robert stále příliš mladý, aby startoval na Polském šampionátu motokár, jelikož mu ještě nebylo deset let. Když vstoupil do šampionátu, za tři roky v Polsku získal šest titulů.

Po jeho třetí sezóně se Kubica rozhodl zkusit štěstí v Itálii. Roku 1998 vyhrál Kubica Mezinárodní Italský Motokárový šampionát, jako první cizinec v historii. Robert také zaznamenal druhou pozici v Evropském motokárovém šampionátu a také vyhrál Monacký motokárový pohár, který se odehrával na části trati, na které se závodí F1. O rok později obhájil svůj titul v Itálii a též absolvoval Mezinárodní Německý motokárový šampionát. V témže roce opět vyhrál Monacký motokárový pohár, Margutti Trophy a závod Elf Masters. V roce 2000, v poslední sezóně v motokárách, obsadil Kubica čtvrtá místa jak v Evropském, tak Světovém šampionátu motokár

Juniorské formule
Kubica odstartoval svou profesionální kariéru v roce 2000 jako testovací jezdec ve voze ze série Formule Renault. V následujícím roce ale už naplno závodil a ve své první sezóně ve Formuli Renault si vyjel pole position a také se stal členem RDD. V roce 2002 už vyhrál čtyři závody a skončil v sérii Formule Renault 2000 celkově na druhém místě. Také byl sedmý ve Formuli Renault Eurocup. Na konci roku si ještě zajel závod Brazilské Formule Renault 2000 na okruhu Interlagos. Tento závod pro něj znamenal jednoznačné vítězství.

Po působení v sériích Formule Renault se Robert přesunul do Evropské série Formule 3. Tento krok dál byl ale narušen dopravní nehodou, při které si Kubica zlomil ruku. Ale Robert se jen tak nevzdal a nastoupil do závodu i s 18 titanovými šrouby a závod na Norisringu vyhrál. Celkově ale skončil na 12. místě. Na konci roku ještě Kubica vyhrál pouliční závod na Sardinii a skončil pátý v závodech v Koreji a na Macau. Ve své druhé sezóně v Evropské sérii Formule 3 skončil Robert s továrním týmem Mercedes na sedmém místě. V listopadu 2004 zaznamenal Robert pole position v Grand Prix Macau F3, kde zajel rekord okruhu, přesto to stačilo jen na 2. místo. V roce 2005 vyhrál Kubica Světovou sérii Renault s týmem Epsilon Euskadi, což mu zajistilo testování ve Formuli 1 za tým Renault.

Formule 1
2006
V roce 2006 se stal Kubica oficiálním testovacím a třetím jezdcem u týmu BMW Sauber. Díky jeho velice dobrým výsledkům v pátečních trénincích a soukromých testech si vysloužil slova Maria Theissena, manažera BMW Sauber, který prohlásil, že by se Robert mohl stát prvním Polákem ve Formuli 1 v roce 2007. V srpnu 2006 si Jacques Villeneuve, dosavadní jezdec BMW Sauber, stěžoval na silné bolesti hlavy po havárii během Grand Prix Německa. Jacques chtěl sice závodit, tým mu to ale nepovolil a pro Grand Prix Maďarska ho měl nahradit Robert Kubica. V kvalifikaci si hned vyjel 9. místo a porazil tak týmového kolegu, Nicka Heidfelda. V závodě dojel Robert sedmý, nicméně byl po závodě diskvalifikován za příliš malou váhu vozu. Poté Villeneuve z týmu BMW odešel a Kubica tak měl zůstat do konce sezóny a nejspíš i na sezónu příští. To první bylo také záhy potvrzeno.

V Grand Prix Turecka se mu ale nedařilo, když špatně přezul pneumatiku a dojel až dvanáctý. Jeho týmový kolega Heidfeld skončil už v první zatáčce. Ve svém třetím závodě ve F1, Grand Prix Itálie, překonal Kubica všechna očekávání, když dojel jako třetí a stal se tak jako první Polák, který stanul na pódiu a také jako první Polák, který vedl závod. V současné době je jedním ze čtyř jezdců, kteří v posledních letech stanuli v prvních třech závodech na stupních vítězů (ostatní jsou Ralf Schumacher - Grand Prix Argentiny 1997; Alexander Wurz - Grand Prix Velké Británie 1997 a Lewis Hamilton - Grand Prix Austrálie 2007).

Jeho čtvrtý závod, Grand Prix Číny, se mu ale nepovedl, když znovu špatně zvolil pneumatiky a dojel až třináctý. Na začátku závodu vyjel hned z trati a ze 17. místa se prokousal až na 5. místo, pak ale zajel do boxů a jak už bylo zmíněno dojel třináctý. Body z Grand Prix Itálie byly v sezóně jedinými, a Robert byl klasifikován ze 6 body na 16. místě. Ke konci sezóny bylo také oznámeno, že jezdeckou dvojici BMW Sauber pro rok 2007 budou tvořit Nick Heidfeld a Robert Kubica.

2007
Havárie při Grand Prix Kanady
Během Grand Prix Kanady 2007 měl Kubica ošklivou havárii ve 27. kole. Kubica se dostal mimo trať po srážce s Jarnem Trullim. Na trávě najel na hrbol, což vyhodilo jeho předek monopostu do vzduchu, a tím bylo znemožněno jakékoli brždění nebo ovládání vozu. Rychlost v době nárazu do bariéry byla 300,13 km/h a přetížení dokonce 28G. Po závodě bylo vyzkoumáno, že během havárie působilo na Kubicu dokonce až 75G. Kubicovou auto se po nárazu roztočilo a přeletělo zpátky přes trať, kde narazilo do druhé bariéry a následně převrátilo na bok.

Na trať vyjel safety car a Kubica byl během té doby vyproštěn z vozu a převezen do zdravotnického centra u okruhu, kde lékaři označili jeho stav za „stabilní“, v té době se však nevědělo o případných jiných zraněních. Krátce poté, jeho manažer Daniele Morelli řekl, že Kubica je při vědomí a komunikuje. Zpočátku se objevily spekulace že má Kubica zlomenou nohu, ale Mario Theissen spekulace vyvrátil a oznámil, že Kubica neutrpěl žádné velké zranění. Další informace vypluly na povrch večer, tentokrát už pravdivé z nemocnice. Kubica měl lehký otřes mozku a vykloubený kotník. Přes noc zůstal v nemocnici na pozorování a další den už opouštěl nemocnici. 14. června bylo oznámeno, že Kubica nebude závodit v Grand Prix USA a bude nahrazen Sebastianem Vettelem.

Po zmeškání jednoho závodu už opět Robert usedl do kokpitu a ve Francii dojel čtvrtý a Martinem Brundlem byl vyhlášen za pilota dne. Další čtvrté místo zaznamenal Kubica ve Velké Británii. Ve zbytku sezóny pokračoval Kubica ve sbírání bodů, jen v Belgii dojel až devátý a v Číně ho zradila hydraulika. Poslední závod v Brazílii dokončil na 5. místě a v celkové klasifikaci šampionátu skončil s 39 body na 6. místě.