Upravit profil
Věra Kalendová, provdaná Nejezchlebová, pochází z Prostějova, studovala dramatické oddělení na Státní konzervatoři v Brně (1936-1939), načež nastoupila do svého prvního angažmá v Kladně (1939-1942), krátce pak hrála v Českých Budějovicích a...
Životopis
Věra Kalendová, provdaná Nejezchlebová, pochází z Prostějova, studovala dramatické oddělení na Státní konzervatoři v Brně (1936-1939), načež nastoupila do svého prvního angažmá v Kladně (1939-1942), krátce pak hrála v Českých Budějovicích a Táboře (1942-1943), Pardubicích (1943-1944) a Hranicích (1944-1945). Po válce se pak nakrátko vrátila do Kladna (1945-1946), načež se trvale usadila v Praze, kde hrála v Divadle V+W (1946-1947) a v Divadle státního filmu (1948-1951), poté se věnovala již výhradně filmování.
Věra Kalendová disponovala robustním zjevem, který ji předurčoval do rolí prostých žen z měst i venkova, vesměs s rezolutním postojem a jadrným projevem. Takových typově podobných postav ztvárnila na filmovém plátně a později i v televizi kolem padesáti. S filmem se Kalendová sblížila krátce po válce a spolu s dalšími herečkami nastupující generace patřila k často obsazovaným osobnostem 40. a 50. let. Poprvé se objevila ve válečné komedii VELKÝ PŘÍPAD (1946), výrazné uplatnění pak našla ve filmových přepisech literárních děl (SIRÉNA, 1947; HOSTINEC U KAMENNÉHO STOLU, 1948; DIVÁ BÁRA, 1949), hrála ale také ve filmech různých žánrů ze současnosti (VZBOUŘENÍ NA VSI, 1948), zajímavou roli nacistické dozorkyně ztvárnila ve filmu PAST (1950), podobnou úlohu dostala o řadu let později ve zdařilém televizním filmu KAT NEPOČKÁ (1971). Později ale dostávala již jen menší až epizodní role, objevila se také v několika televizních seriálech, sporadicky nadále účinkovala i ve filmu. Naposledy na sebe výraznějším způsobem upozornila drobnou rolí ve slavné komedii KULOVÝ BLESK (1978). V polovině 80. let své působení ve filmu i televizi prakticky ukončila, až později v 90. letech se objevila znovu například ve filmu POSTEL (1998).
Věra Kalendová disponovala robustním zjevem, který ji předurčoval do rolí prostých žen z měst i venkova, vesměs s rezolutním postojem a jadrným projevem. Takových typově podobných postav ztvárnila na filmovém plátně a později i v televizi kolem padesáti. S filmem se Kalendová sblížila krátce po válce a spolu s dalšími herečkami nastupující generace patřila k často obsazovaným osobnostem 40. a 50. let. Poprvé se objevila ve válečné komedii VELKÝ PŘÍPAD (1946), výrazné uplatnění pak našla ve filmových přepisech literárních děl (SIRÉNA, 1947; HOSTINEC U KAMENNÉHO STOLU, 1948; DIVÁ BÁRA, 1949), hrála ale také ve filmech různých žánrů ze současnosti (VZBOUŘENÍ NA VSI, 1948), zajímavou roli nacistické dozorkyně ztvárnila ve filmu PAST (1950), podobnou úlohu dostala o řadu let později ve zdařilém televizním filmu KAT NEPOČKÁ (1971). Později ale dostávala již jen menší až epizodní role, objevila se také v několika televizních seriálech, sporadicky nadále účinkovala i ve filmu. Naposledy na sebe výraznějším způsobem upozornila drobnou rolí ve slavné komedii KULOVÝ BLESK (1978). V polovině 80. let své působení ve filmu i televizi prakticky ukončila, až později v 90. letech se objevila znovu například ve filmu POSTEL (1998).